Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Markedsfør en musikkfestival

En lokal musikkfestival har bedt klassen deres om å markedsføre årets begivenhet.
Publikum står med hendene i været foran scenen mens Volbeat spiller på Tons of Rock på Ekeberg. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

1) Forberedelse

Arbeid i grupper på 3–4 elever.

  • Definer målgruppa.

  • Velg kanaler, sjangre og formater for reklameuttrykkene dere vil lage.

  • Lag en kampanjeplan.

  • Søk etter bilder og video, og bruk Pinterest til å finne eksempler på markedskommunikasjon av ulike musikkfestivaler og festivaler, både nasjonalt og internasjonalt.

  • Les også om hvordan profesjonelle reklamebyråer har løst kampanjer.

Relatert innhold

2) Kjør idémyldring

Velg noen teknikker for idéutvikling, og bli enige om hva som er unikt for festivalen, og om hvilken historie dere skal fortelle.

Relatert innhold

Hvordan kan dialog hjelpe oss i kreative prosesser? Vi følger studenter gjennom et samarbeid, der de skal designe en kniv. De deler erfaringer og gode råd.

3) Produser medieuttrykk

Fordel arbeidet med skisser og produksjon av reklameuttrykk mellom dere. Dere kan velge å lage annonser, festivalplakat, video- og lydreklame.

Tre gutter med briller smiler mot kameraet. De bærer på videokameraer og en mikrofonbom. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Husk å planlegge arbeidsmengden etter tida dere har satt av til prosjektet.

4) Vurder og evaluer underveis

  • Vurder kampanjeplanen underveis. Juster den om nødvendig.

  • Har reklameuttrykkene dere lager, et felles utgangspunkt? Har de samme rammefortelling? Uttrykker de det samme budskapet?

  • Treffer dere målgruppa?

  • Vil mottakerne av reklameuttrykkene bli kjent med musikkfestivalen? Vil de ønske å være publikummere, kjøpe billett og få et positivt inntrykk av festivalen?

  • Hvor gode er dere til å samarbeide med hverandre?

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 19.12.2017

Læringsressurser

Produksjon av markedskommunikasjon