Innovasjon og markedsføring (SR-SRL vg2)
Markedsføring
Markedsføring skaper verdi for forbrukere ved å dekke behovet deres for produkter. En markedsstrategi kan bestå av merkevarebygging, kundearrangementer og markedsføringskampanjer. Markedsføring må tilpasses målgruppens forbrukeratferd og medievaner, noe markedsundersøkelser kan gi innsikt i.
Markedsstrategier og merkevarer
Hvorfor er det slik at "alle" kjenner til Coca Cola, Nike, Apple, Facebook, Instagram og Burger King? Hva har de gjort, og hvordan har de jobbet for å bli så kjente over hele verden? Hva skiller en merkevare fra en annen vare? Og kan et land være en merkevare?
Læringsressurser
Markedsstrategier og merkevarer
Læringssti
Fagstoff
Oppgaver og aktiviteter
- Kjente og sterke merkevarer
- Merkevaren Norge
- Merkevarebygging av Norge som turistmål
- Merkevarebygging av Ball
- Merkevarebygging Cutters
- Planlegg bygging av en merkevare
- Fra idé til merkevare
- Beskriv målgruppa til kjente merkevarer
- Konkurransefortrinn
- Klima- og CO2-kvoter
- Husker du begrepene om merkevare?
- Podkast om bruk av konkurransemidler
- Markedsmiksen til klesmerket Ball
- Merkevarebygging og markedsstrategi for Stil.li
- Markedsstrategiske vurderinger – Dyreparken i Kristiansand