Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Merkevarebygging og markedsstrategi for Stil.li

I denne oppgaven skal dere ta utgangspunkt i en tenkt bedrift innenfor klesbransjen, og vurdere og gi råd om bedriftens merkevarebygging og markedsstrategi.
En kul, ung dame med solbriller holder opp og peker på en handlepose fra Stil.li. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 1

  1. Tenk ut en idé til en ny bedrift innenfor klesbransjen. Bruk gjerne Stil.li som navn på bedriften.

  2. Beskriv den nye bedriften. Skal den ha en fysisk butikk og/eller en nettbutikk? Hvilke typer produkter skal bedriften tilby?

Del 2

Å gjøre merkevaren kjent er det viktigste i merkevarebyggingen. Valg av navn, logo og slagord kan være viktig for å skape assosiasjoner til merkevaren.

  1. Vurder og diskuter om dere vil beholde merkenavnet Stil.li. Velg eventuelt et nytt merkenavn, og begrunn valget.

  2. Lag et forslag til et slagord. Vurder om det er hensiktsmessig å bruke et slikt slagord.

  3. Lag et forslag til en logo. Gjør rede for utformingen av logoen.

Forslag til verktøy dere kan bruke for å lage en logo

Canva

DesignEvo

Logaster

Wix

Del 3

Utforsk og vurder ulike markedsstrategier som Stil.li kan bruke. Vis til konkrete eksempler, og besvar følgende spørsmål:

  1. For å kunne tilpasse konkurransemidlene best mulig er det lurt å ta utgangspunkt i en realistisk målgruppe. Hvilken eller hvilke målgrupper mener dere Stil.li bør satse på? Beskriv målgruppa eller målgruppene, og begrunn valget.

  2. Hvordan kan Stil.li kombinere ulike konkurransemidler? Vis konkrete eksempler på hvordan Stil.li kan bruke konkurransemidlene.

  3. Hvilket konkurransemiddel mener dere Stil.li bør legge mest vekt på? Begrunn svaret.

Del 4

Noen negative sider ved klesbransjen

Billigmoten kan sies å være vår nye "junk food". Klær er billigere enn noen gang. Det enorme forbruket av klær er ikke bare en miljøbombe, men det har også ført til at mange tekstilarbeidere over hele verden lever på luselønn. Mange plagg koster det samme som en pølse og en cola.

Ifølge tall fra SIFO har nordmenn i gjennomsnitt 359 plagg i klesskapet. Hvert femte plagg blir sjelden eller aldri brukt, og vi kaster i snitt 23 kilo klær hvert år. Den lave prisen er en viktig årsak til at vi kjøper og kaster så mye. Denne måten å forbruke klær på skader både oss selv og miljøet.

  1. På hvilken måte fokuserer bedriften deres på bærekraftig utvikling? Drøft og begrunn svaret.

  2. Er valgene dere har tatt for hvordan dere bruker konkurransemidlene, bærekraftige? Hvis ikke, er det noe dere vil justere eller endre på? Gjør eventuelle justeringer og endringer.

Del 5

Lag en presentasjon av bedriften som dere presenterer for klassen.

Tips til læreren
  • La gjerne elevene jobbe i par.

  • Elevene kan presentere oppgavene sine for klassen.

  • Ha gjerne en diskusjon om oppgavene i klassen til slutt.

Kilder

Senneset, I. (2019, 1. juli). FN-rapport: Klesindustrien står for større utslipp enn fly og skip. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/norge/i/9vrE8d/fn-rapport-klesindustrien-staar-for-stoerre-utslipp-enn-fly-og-skip

Relatert innhold

Merkevarebygging handler om å skape kjennskap til merkevaren. Merkevarer tilfredsstiller emosjonelle behov i tillegg til funksjonelle behov.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 29.11.2021

Læringsressurser

Markedsstrategier og merkevarer