Innovasjon og markedsføring (SR-SRL vg2)
Markedsføring
Markedsføring skaper verdi for forbrukere ved å dekke behovet deres for produkter. En markedsstrategi kan bestå av merkevarebygging, kundearrangementer og markedsføringskampanjer. Markedsføring må tilpasses målgruppens forbrukeratferd og medievaner, noe markedsundersøkelser kan gi innsikt i.
Markedsundersøkelser
Markedsundersøkelser er innsamling og analyse av data om markedet. For virksomheter kan markedsundersøkelser gi verdifull innsikt om kundene. Denne innsikten kan blant annet være til hjelp for å ta strategiske valg om ulike markedsføringstiltak og for å evaluere tidligere beslutninger.
Læringsressurser
Markedsundersøkelser
Fagstoff
Oppgaver og aktiviteter
- Ferieundersøkelse
- Oppgaver til podkast om markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse
- Kjøtt eller vegetar – ett fett?
- Blindtest
- Er det behov for ideen?
- Markedsundersøkelse for skolen
- Markedsundersøkelse om bærekraftig mobilbruk
- Digital samtale om markedsundersøkelser i Samtavla
- Hvorfor er unge mindre bevisst på kasting av mat?
- Klasseundersøkelse om markedsføring i sosiale medier
- Markedsanalyse og innsikt – Dyreparken i Kristiansand