Hopp til innhold

Fagstoff

Planlegging og gjennomføring av reiselivsoppdrag

I reiselivsnæringen er kundene våre gjester. Reiselivsmedarbeidere er vertskap for gjestene og skal jobbe for at gjestene skal føle seg velkommen og tatt vare på. I vertskapsrollen skal du legge til rette for at turistene får gode reiselivsopplevelser under sitt besøk.
Hotellresepsjonist og gjester. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Planleggingsfasen

Som resepsjonist eller booking-medarbeider kan vi få forespørsler fra potensielle gjester som vil kartlegge lokale opplevelsestilbud samtidig som de innhenter tilbud på overnatting. Dette er et flott utgangspunkt for å selge mer enn selve overnattingen. Det viktigste er ofte å komme i en dialog med gjesten for å avdekke behov og ønsker og skreddersy tilbud både i og utenfor vår egen bedrift.

Gjennomføringsfasen

Om vi har en større gruppe, kan vi innhente en del nøkkelinformasjon før ankomst. Både alder, nasjonalitet, reisens totale varighet og deres program på andre destinasjoner kan være til god hjelp. Vi kan også bruke operatør eller andre kontakter til å sjekke responsen på våre forslag til opplevelser i god tid før ankomst.

Fleksible tilbud

Mange hoteller lager opplevelsesmenyer for større grupper etter samme modell som for eksempel Hurtigruten. Hovedfordelingen skjer etter forhåndspåmelding mens man legger inn en viss fleksibilitet for ad-hoc-påmeldinger og endringer.

Spesielt i turistsesongen er det viktig å gjøre lokale opplevelser tilgjengelige. Kristiansand er en destinasjon som har en lang slik sesong. For mange barnefamilier er Dyreparken og Kardemomme by den planlagte og viktigste opplevelsen. Ved å gjøre et bredere tilbud av opplevelser tilgjengelig har en lykkes med å forlenge oppholdet for mange reisende, og en oppnår større inntjening per gjest.

Turisthytte
Åpne bilde i et nytt vindu

Et annet eksempel er Den Norske Turistforening (DNT) sine hytter som har en rekke aktiviteter for barn og voksne. Stadig flere hoteller samarbeider med lokale avdelinger av DNT slik at gjestene kan oppdage det beste av lokal natur på en trygg måte.

På listen over lokale tilretteleggere og formidlere finner vi både destinasjonsselskap, guideselskap, museer, turbussoperatører og mange andre.

CC BY-SASkrevet av Kyrre Romuld. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 05.03.2017

Læringsressurser

Vertskapsrollen