Hopp til innhold
Oppgave

Introduksjon til verktøy og metoder

Geografifaget handler om å forstå "Hvorfor er det slik akkurat her?". I emnet Geografens verktøy og metoder skal vi forsøke å forstå "Hvilke verktøy og metoder trenger vi for å beskrive hvorfor det er slik akkurat her?". Hva kan dere om kart, statistikk, feltarbeid og geografisk oversikt fra før?

Mål med oppgaven

Målene med filmen og oppgavene er at du skal

  • få et innblikk i sentrale verktøy og metoder i faget

  • bli mer bevisst på hva du kan fra før om geografens verktøy og metoder, og hva du ønsker å lære mer om

1. Hvilke verktøy og metoder er viktige i geografi?

A. Aktiver forkunnskapene dine

Diskuter kort i mindre grupper eller felles i klassen før dere ser videoen:

  • Hva mener vi med verktøy og metoder?

  • Hvilke verktøy og metoder tror du er sentrale i geografifaget?

B. Se film

Se filmen Hvilke verktøy og metoder trenger geografen?. Den varer i 1,51 minutt.

Video: Christina Svien / CC BY-ND 4.0

C. Diskuter spørsmålene

Reflekter rundt spørsmålene under alene i to–tre minutter. Gå deretter sammen i grupper og diskuter spørsmålene. Til slutt styrer læreren en klassesamtale om hva dere tenker, om dere var uenige om noe i gruppene, og om dere har fått noen nye idéer etter å ha sett videoen.

  • Hva er et kart?

  • Hva er observasjon, og hva betyr det å "se geografisk"?

  • Hvordan kan statistikk hjelpe oss til å forstå verden?

  • Synes du vi trenger å vite hvor ulike hav, fylker, land, fjellkjeder og byer er? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Øvelsen er visuell.

2. Hvor godt kjenner du verden?

  1. Alle sammen får et blankt ark, gjerne i A3-størrelse.

  2. Start nedtelling på ei klokke med alarm på fem minutter.

  3. Tegn et verdenskart med så mange detaljer som mulig før klokka ringer. Prøv å tenk på kontinentenes størrelser i forhold til hverandre, og hvor de ligger i forhold til hverandre.

  4. Diskuter kartet med sidemannen. Hvilke detaljer fikk dere med? Var det vanskeligere enn dere trodde? Er det noen områder av verden dere har bedre kontroll på enn andre?

  5. Se på noen av kartene i fellesskap til slutt.

Tips til læreren

Den siste oppgaven her passer godt som introduksjon til artikkelen "Kan et kart lyve?".

Det går også an å utvide den siste oppgaven ved å la elevene sette et personlig preg på kartet. De kan for eksempel fargelegge etter et valgfritt tema:

  • områder de har vært

  • områder de ønsker å dra til

  • rike og fattige land

  • befolkningsmengde

  • klima

  • levealder

  • økologisk fotavtrykk