Hopp til innhold
Oppgave

Lese og tolke tematiske kart

Å lese og tolke informasjon i kart krever trening. I denne oppgaven kan dere sammen trene på å lese og tolke ulike tematiske kart.
Oppgavene under handler om å lese og tolke kart og er dermed visuelle. Vi har derfor ikke alternativer til disse oppgavene til dem som bruker skjermleser.

Mål med oppgavene

Målene med disse oppgavene er at du skal

  • øve deg på å lese og tolke ulike tematiske kart

  • bli bevisst hva et tematisk kart er, og hvilke valg en kartograf gjør

Introduksjon

Oppgaven har tre deler. I den første delen skal dere jobbe individuelt, i den andre delen i grupper, og den tredje delen tar dere i plenum. Før dere starter, må dere gå sammen i grupper på tre–fem elever.

1. Individuelt: Tolk og vurder hvert deres kart

  1. Velg hvert deres kart under.

  2. Skriv ned noen av valgene karttegneren har gjort (farger, fargeskalaer, bruk av symboler, hvilken informasjon er tatt med og så videre). Er det noe du ville ha løst annerledes?

  3. Tolk informasjonen kartet gir. Skriv ned stikkord til spørsmålene under slik at du kan presentere det for resten av gruppa etterpå.

    1. Hva viser kartet?

    2. Er det noe du stusser på eller ikke helt forstår?

    3. Synes du dette er et godt og tydelig kart? Hvorfor eller hvorfor ikke? Har du forslag til noe som kan gjøre kartet tydeligere eller bedre?

    4. Svar på spørsmålene som står over kartet.

Kart dere kan velge

Bananproduksjon i verden

  • På kartet ser det ut som at det produseres bananer i Alaska. Kan det stemme?

  • Hvilken informasjon kan du finne i dette kartet, blant annet ved å holde musepekeren over et område?

Kartet er tilgjengelig i fullskjermmodus her:

Our World in Data: Banana production

Kartogram over verdens befolkning

Dette er et kartogram hvor hvert enkelt land er representert med et kvadrat for hver 500 000 innbyggere.

  • Hva viser dette kartet egentlig?

  • Kan du finne noen argumenter for at dette er et bedre kart over verden enn et som bare viser landegrensene?

Kartet er tilgjengelig i fullskjerm her:

Our World in Data: The map we need if we want to think about how global living conditions are changing

Verdensarv

Dette er et kart over Unescos verdensarvliste. Tegnforklaringen ligger under de tre strekene nederst i høyre hjørne.

  • Hva er forskjellen på de røde og de grønne prikkene?

  • Kan du finne mer informasjon i dette kartet enn hvor de ulike verdensarvstedene ligger?

Kartet er tilgjengelig i fullskjerm her:

Geodata: Levende Atlas: Verdensarv

Befolkningstetthet i verden

I dette kartet kan du trykke på et hvilket som helst område og få opp befolkningstettheten for området du trykker i. Tegnforklaringen ligger under de tre strekene nederst i høyre hjørne.

  • Hva synes du om valget av farger? Er det enkelt å tolke kartet?

  • Hvilken informasjon, eller data, trenger vi for å lage et kart som dette?

Kartet er tilgjengelig i fullskjerm her:

Geodata: Levende Atlas: Befolkningstettheten i verden

Løsmassekart

Kartet viser i Norge.

  • Hvilke løsmasser finnes rundt skolen din?

  • Hvorfor kan det være nyttig å ha en oversikt over hvor ulike løsmasser finnes?

Kartet er tilgjengelig i fullskjerm her:

Kart i skolen: Løsmasser – oversikt

Befolkningstetthet i Møre og Romsdal 2023

  • Hvorfor er det noen områder som ikke har en farget firkant?

  • Hvordan kan informasjonen kartet gir, være nyttig?

Kartet er tilgjengelig i fullskjerm her:

NDLA: Møre og Romsdal, befolkningstetthet

2. Arbeid i gruppa: Diskuter kartene sammen

Gå gjennom ett og ett kart som dere jobbet med i del 1. Den som jobbet med kartet, styrer gjennomgangen. Følg gjerne disse punktene:

  1. Hva viser kartet?

  2. Er det noe du stusser på eller ikke helt forstår?

  3. Synes du dette er et godt og tydelig kart? Hvorfor eller hvorfor ikke? Har dere forslag til noe som kan gjøre kartet tydeligere eller bedre?

  4. Svar på spørsmålene som står over kartet.

3. Debrifing: Oppsummer i klassen

Læreren samler trådene i en klassesamtale. Hvilke kart likte klassen? Hvorfor? Hva kjennetegner et godt kart? Er det vanskelig å lese informasjon ut av tematiske kart?

Snakk litt om hvordan prosessen i gruppene har vært, og hvordan diskusjonene gikk.