Hvordan arbeider praksisbedriften din med regnskap? I denne oppgaven skal du utforske hvordan bedriften jobber med økonomi, med fokus på regnskap.

Alle bedrifter fører regnskap. Regnskapsføring gir oss informasjon om hvilke inntekter og kostnader vi har hatt, i tillegg får vi en oversikt over eiendeler, gjeld og egenkapital. Du skal i denne oppgaven utforske hvordan praksisbedriften din fører regnskap og fakturerer, og hvordan regnskapet rapporteres til ledelsen og eventuelt styret i bedriften.
I praksisbedriften din er det én eller flere som jobber med økonomi og regnskap. Du må få hjelp fra dem til å løse oppgaven.
Oppgave
Har bedriften egne ansatte som fører regnskapet, eller bruker de et regnskapskontor?
Har bedriften kunder som de sender fakturaer til? Undersøk i så fall hva slags rutiner bedriften har på betalingsfrister og purring.
Ta utgangspunkt i bedriftens årsregnskap, og finn følgende hovedposter i resultatregnskapet:
Resultatregnskap | Kroner |
---|---|
Sum driftsinntekter | |
Varekostnader | |
Lønnskostnader | |
Avskrivinger | |
Andre driftskostnader | |
Driftsresultat | |
Sum finansinntekter | |
Sum finanskostnader | |
Resultat før skattekostnad | |
Skatt | |
Årsresultat |
Ta utgangspunkt i bedriftens årsregnskap og finn følgende hovedposter i balansen:
Balanse | Kroner | |
---|---|---|
Eiendeler | ||
Sum anleggsmidler | ||
Sum omløpsmidler | ||
Sum eiendeler | ||
Egenkapital og gjeld | ||
Egenkapital | ||
Langsiktig gjeld | ||
Kortsiktig gjeld | ||
Sum egenkapital og gjeld |
Hvordan rapporteres regnskapstallene gjennom året til ledelsen og styret? Lages det regnskap månedlig, kvartalsvis og halvårlig?
Hva synes du om bedriftens økonomi?
Tips til lærer
Oppgaven passer fint som en del av loggen eleven skriver fra praksis, eller som en individuell skriftlig innlevering.