Konflikter kan oppstå overalt, også i praksisbedriften din. Det kan oppstå konflikter mellom ansatte, ansatte og lederen, eller konflikter med kunder og leverandører. Derfor er det viktig å lære om konflikthåndtering – både for å forebygge og for å løse konflikter.
Oppgave 1: Håndtering av klager og konflikter
- Hvordan kan det oppstå konflikter i praksisbedriften din?
- Hvilke typer konflikter kan oppstå i praksisbedriften din?
- Hvilke konflikter har du selv opplevd eller observert?
- Hvordan ble disse konfliktene løst?
- Hvilke tiltak har praksisbedriften din satt i verk for å forebygge konflikter?
- Hvilke tiltak kan bedriften sette i verk dersom det skulle oppstå konflikter?
Tips
- Om du ikke har opplevd konflikter selv, kan du stille spørsmålene ovenfor til lederen din.
- Det finnes kanskje en personalhåndbok du kan se i for å finne ut mer om tiltak og forebygging av konflikter i praksisbedriften din.

Konflikttrappa
Oppgave 2: Din rolle
- Lag en huskeliste til deg selv om hvordan du kan bidra til å forebygge konflikter hos praksisbedriften din, og forslag til løsninger på konfliktsituasjoner som du fant i oppgave 1.
Sist faglig oppdatert 17.04.2020