Planlegg en markedsføringskampanje for praksisplassen
Se filmen nedenfor, "Segmentering av målgrupper i markedskommunikasjon", og la deg inspirere.
Forklar hvordan mediebyrået Starcom arbeidet da de skulle lage markedsføringskampanjer for Høyskolen Kristiania og Burger King.
Hvilke ideer fra filmen kan du ta med deg når du skal lage din egen markedsføringskampanje?
Planlegg en markedsføringskampanje for praksisplassen din rettet mot en selvvalgt målgruppe. Aktuelle spørsmål å ta utgangspunkt i er:
Hvilken målgruppe skal markedsføringskampanjen rette seg mot?
Hvordan er forbrukeratferden og medievanene til målgruppen?
Hvilke kommunikasjonskanaler kan være hensiktsmessige å bruke for å treffe målgruppa?
Hva kan være budskapet i markedsføringskampanjen? Hvilken form bør budskapet ha for å treffe målgruppa best? Skal det spille på følelser, være informativt eller begge deler?
Hva slags kampanjemateriell kan det være hensiktsmessig å lage til markedsføringskampanjen? Kanskje en film og/eller annonser i sosiale medier?
Bruk refleksjonene fra oppgave to til å utarbeide selve markedsføringskampanjen, som skal inneholde:
mål for kampanjen
beskrivelse av målgruppen
budskap og markedsføringsinnhold
kanalvalg
Framfør forslaget ditt til markedsføringskampanje for klassen.
Redegjør for de valgene du har gjort, og forklar hvordan forbrukeratferden og medievanene til målgruppen er tatt hensyn til.
Ta imot tilbakemeldinger fra de andre i klassen om hva som var bra, og hva som eventuelt kan eller bør endres.
Hør med praksisbedriften om de er interessert i å publisere noe av det du har produsert.
Relatert innhold
Vi skal nå steg for steg gå gjennom hvordan vi kan lage en enkel markedsføringskampanje. Vi viser et eksempel på hvordan en kampanje kan se ut.