Vurder målgrupperetting
Gå sammen i grupper og diskuter spørsmål knyttet til målgrupperetting. Dere skal se på to blogginnlegg, et utdrag fra NRK-serien Skam og en reklameplakat for PlayStation.
A. Jørgine Masse Vasstrand er kjent som "Funkygine". Les et blogginnlegg på Funkygines blogg:
- Hva er målgruppa til Funkygine?
- Diskuter hvordan Funkygine tar hensyn til målgruppa når hun utformer budskapet sitt.
B. Sophie Elise la ned bloggen sin i januar 2020, men har fortsatt en Instagram-profil med flere hundre tusen følgere. Les dette blogginnlegget på Sophie Elises blogg fra 2017.
- På hvilken måte får Sophie Elise fram at måten hun tenker rundt målgruppe på, endret seg fra hun startet å blogge til hun skrev blogginnlegget i 2017?
- Hvordan har forståelsen hennes av målgruppa endret budskapet hennes?
- Diskuter hvorfor bloggere og influensere har et viktig ansvar når det gjelder hvilket budskap de formidler til målgrupper.
C. Se dette klippet fra Skam, en dramaserie for ungdom fra NRK: Skam: Trussel
- Hvem er målgruppa for denne serien?
- Hva er budskapet i denne episoden?
- Skam er et eksempel på et medieprodukt som fikk et mye større publikum enn først planlagt. Hva tror dere er årsakene til det?
D. Se på denne reklameplakaten: Plakat for PlayStation
Vurder målgruppa for denne reklameplakaten.
Hva tenker dere er budskapet i denne reklameplakaten?
- Hvor godt synes dere budskap og målgruppe henger sammen?
- Hvor ville dere ha plassert denne reklameplakaten for at den skal treffe målgruppa?
CC BY-SASkrevet av Ragnhild Risholt Kleppe og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 21.01.2021