Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Markedsføringskampanjer mot en ung målgruppe

Hva kjennetegner en vellykket markedsførings-kampanje mot en ung målgruppe? I denne oppgaven skal du reflektere over dette med utgangspunkt i eksempler på markedsføringskampanjer for Høyskolen Kristiania og Burger King.
Foto av ungdommer med mobiltelefoner i hendene.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Forklar begrepene:

  • Markedskommunikasjon

  • Markedsføringskampanje

  • Markedssegmentering

  • Målgruppe

  • Forbrukeratferd

  • Medievaner

Oppgave 2

Se filmen ovenfor, og skriv notater underveis.

Oppgave 3

  1. Reflekter over suksesskriteriene til Høyskolen Kristiania og Burger King sine markedsføringskampanjer, som du hørte om i filmen ovenfor.

    Ta gjerne også en kikk på filmene som du finner lenker til nedenfor.

  2. Vis hvordan forbrukeratferden og medievanene til målgruppa er tatt hensyn til.

Flere videoer om markedsføringskampanjene for Høyskolen Kristiania og Burger King

Høyskolen Kristiania – Starcom casefilm 2021 (Vimeo)

Kampanjefilmen "Av alt du kan bli, bli den du er!". Høyskolen Kristiania. (Vimeo)

Burger King of content – Hvordan treffe “sveipe-generasjonen” | Case (Vimeo)

Kampanjefilmen Whopper-hack. Burger King. (Vimeo)

Oppgave 4

Drøft påstanden:

"Ungdom er den vanskeligste målgruppen å engasjere og nå ut til."

Oppgave 5

Skriv en tekst med overskriften "Ti tips for en vellykket markedsføringskampanje".

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 09.02.2022

Læringsressurser

Markedsføringskampanjer og målgrupper