Markedsføringskampanjer mot en ung målgruppe - Innovasjon og markedsføring (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Markedsføringskampanjer mot en ung målgruppe

Hva kjennetegner en vellykket markedsførings-kampanje mot en ung målgruppe? I denne oppgaven skal du reflektere over dette med utgangspunkt i eksempler på markedsføringskampanjer for Høyskolen Kristiania og Burger King.

Oppgave 1

Forklar begrepene:

  • Markedskommunikasjon

  • Markedsføringskampanje

  • Markedssegmentering

  • Målgruppe

  • Forbrukeratferd

  • Medievaner

Vi får et innblikk i hvordan mediebyrået Starcom jobber med å utarbeide kampanjer. I filmen ser vi eksempler fra arbeid med markedssegmentering og målgruppetenkning i forbindelse med kampanjer for Høyskolen Kristiania og Burger King. Video: Terranova Media / CC BY-NC-ND 4.0

Oppgave 2

Se filmen ovenfor, og skriv notater underveis.

Oppgave 3

  1. Reflekter over suksesskriteriene til Høyskolen Kristiania og Burger King sine markedsføringskampanjer, som du hørte om i filmen ovenfor.

    Ta gjerne også en kikk på filmene som du finner lenker til nedenfor.

  2. Vis hvordan forbrukeratferden og medievanene til målgruppa er tatt hensyn til.

Flere videoer om markedsføringskampanjene for Høyskolen Kristiania og Burger King

Høyskolen Kristiania – Starcom casefilm 2021 (Vimeo)

Kampanjefilmen "Av alt du kan bli, bli den du er!". Høyskolen Kristiania. (Vimeo)

Burger King of content – Hvordan treffe “sveipe-generasjonen” | Case (Vimeo)

Kampanjefilmen Whopper-hack. Burger King. (Vimeo)

Oppgave 4

Drøft påstanden:

"Ungdom er den vanskeligste målgruppen å engasjere og nå ut til."

Oppgave 5

Skriv en tekst med overskriften "Ti tips for en vellykket markedsføringskampanje".

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 09.02.2022