Oppgaver til podkast om målgrupper og digital dataanalyse
Lytt til podkastepisoden der Sindre Beyer, leder
i kommunikasjonshuset Try Råd, blir intervjuet. Jobb med oppgaver om hvordan ny teknologi kan brukes til å finne fram til og nå ut til rett målgruppe.
Oppgaver til podkasten
- Sindre Beyer er leder i Try Råd, som er et av Norges største kommunikasjonshus. Sindres jobb dreier seg blant annet om å hjelpe norske bedrifter med å nå ut med budskapet sitt til markedet. Videre hjelper Try Råd til med å benytte ny teknologi for å finne fram til akkurat rett målgruppe. Hvordan går de fram for å finne de menneskene de vil treffe?
- I podkasten nevner programleder Berit Boman et eksempel hvor en bedrift kommer til Try Råd for å få hjelp. Bedriften vil lansere et nytt klesmerke som en type 18-åringer skal like, kanskje elske. Klesmerket skal være til dem som bedriften har definert som de hippeste 18-åringene. Hva sier Sindre om hvordan han ville ha gått fram for å nå ut til denne målgruppen?
- Hva menes med speilpublikum / «lookalike audience»?
- Bedrifter kan få tak i mye informasjon om oss forbrukere. Hvordan kan de utnytte dette?
- Vi legger igjen mange spor på nett i form av informasjonskapsler/«cookies». Hva menes med det?
- Hvorfor kan det være utfordrende at de som vil selge noe til oss, vet så mye om oss?
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 01.02.2021