Hopp til innhold

Podkast

Markedsføring og ledelse

Denne podkastserien gir innsikt i aktuelle temaer innen markedsføring og ledelse. Programlederne Sarah Natasha Melbye, Berit Boman og Sivert Isaksen-Warth snakker med ulike fagpersoner, og samtalene tar for seg temaer som forbrukeratferd, gründervirksomhet, bærekraftig utvikling, konkurransemidlene, ledelse, intern markedsføring, markedsundersøkelser og lovverk. Du får blant annet innblikk i hvordan det er å markedsføre Norges største fornøyelsespark, og hvordan distribusjonen i virksomheten Oda fungerer. Vi møter også Martin Skardal, som forteller sin historie om grønn markedsføring for en bedre verden. Podkastene er aktuelle for elever i videregående opplæring, men de passer også for alle som er interessert i markedsføring og ledelse.

Episoder

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Ledelse og intern markedsføring

Da podkasten ble spilt inn var Stine Trygg-Hauger administrerende direktør for Clas Ohlson. I 2021 byttet hun jobb og ble norgessjef for sportskjeden XXL.
0:00
-0:00

Ledelse og intern markedsføring

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse

En podkast om hvordan ny teknologi kan hjelpe deg med å finne fram til akkurat rett målgruppe for å selge mer. Vi snakker med Sindre Beyer som jobber i Try-huset, et av Norges største kommunikasjonshus. Han driver Try Råd, som jobber med strategisk kommunikasjon, rådgivning og endringsledelse. Sindre hjelper blant annet store og små selskaper med hvordan de skal nå ut til publikum, og hva de skal si.
0:00
-0:00

Markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Hvordan markedsføres Norges største fornøyelsespark?

Fornøyelsesparken Tusenfryd ble åpnet i 1988 og er nå en av Norges største fornøyelsesparker. Tusenfryd har nesten en halv million besøkende i året. Administrerende direktør Bjørn Håvard Solli forteller her hvordan de markedsfører fornøyelsesparken.
0:00
-0:00

Hvordan markedsføres Norges største fornøyelsespark?

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Fra konsernleder til konserntjener

God ledelse kan være mye forskjellig, men uavhengig av hvilken stil man velger å ha som leder, er de fleste enige i at god ledelse og kulturbygging er viktig for suksessen til en bedrift. I denne episoden skal vi snakke med en som har byttet ut ordet «leder» med «tjener». Tom Georg Olsen er utdannet sivilingeniør, ingeniør og hjelpepleier. Han har hatt lederstillinger blant annet i Telenor, Avenir og Ementor, og han er en av gründerne av Miles, hvor han nå er konserntjener.
0:00
-0:00

Fra konsernleder til konserntjener

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Lover i markedsføring

Nesten alle produkter og tjenester er avhengige av markedsføring for å nå ut til kundene. Men for at markedsføringen ikke skal komme helt ut av kontroll, er det behov for lovgivning rundt dette. Det har vi hatt i Norge siden 1922, men mye har skjedd siden da. I denne episoden skal vi snakke om de viktigste lovverkene innenfor markedsføring. Til å hjelpe oss med det har vi med oss advokat Morten Grandal.
0:00
-0:00

Lover i markedsføring

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Markedsføring og forbrukeratferd

Digitalisering og enklere handel over landegrensene gjør at det stadig kommer nye aktører til, og det gir en tøffere konkurranse. Det er viktigere enn noen gang å vite hva som påvirker forbrukeratferd. Så hva er egentlig det? Programleder Sarah Natasha Melbye prøver å få svar på dette spørsmålet – med god hjelp av Lise Tangen Hansen, som er ekspert på forbrukertrender.
0:00
-0:00

Markedsføring og forbrukeratferd

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Oda sin distribusjonsstrategi

Distribusjon defineres ofte som alle aktiviteter og tiltak en bedrift setter i verk for å organisere varestrømmen fra produsent til sluttbruker. Det betyr at distribusjon er grunnlaget for det aller meste innenfor business. I denne episoden skal vi snakke med Jon Kåre Stene. Han er medgründer av Oda.no, hvor han nå jobber som sjef for nye forretningsmodeller. Jon Kåre regnes som en av Norges fremste eksperter på distribusjon og logistikk i en kompleks verdikjede.
0:00
-0:00

Oda sin distribusjonsstrategi

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Gründervirksomhet og bærekraft

Sophie Wiik er grønn gründer, investor, foredragsholder og matredder. I samtale med programleder Sarah Natasha Melbye snakker hun om gründervirksomhet og bærekraft.
0:00
-0:00

Gründervirksomhet og bærekraft

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Grønn markedsføring for en bedre verden

Martin Skadal er 25 år, bor i Bergen og leder i dag to frivillige organisasjoner. Den ene heter World Saving Hustle og den andre Altruism for Youth. I tillegg har han en "start-up" innenfor media som han har kalt Rewild Media. Ellers gjør han mye forskjellig, der han prøver å finne ut hvordan han kan hjelpe naturen, dyr og mennesker.
0:00
-0:00

Grønn markedsføring for en bedre verden