Hopp til innhold

Fagstoff

Slik lykkes du med digitale markedsføringskampanjer

Med en målrettet og godt planlagt markedsføringskampanje er det større sjanse for at du treffer målgruppen. Da kan du oppnå god effekt.
En hånd holder en mobiltelefon. Over hånden svever det et projisert bilde med ikoner fra telefonen. Illustrasjon.

Bestem målsettingen

Når vi skal lage en markedsføringskampanje, må vi starte med å lage klare målsettinger. Det kan gjøre oss mer bevisst på hva som er formålet med kampanjen når vi planlegger.

Målsettingen for en markedsføringskampanje kan være

  • å øke antall oppdrag

  • å få flere kunder til butikken

  • å øke salget i nettbutikken

  • å få flere til å laste ned brosjyrer eller e-bøker

  • å få flere til å lese nyhetsbrev eller blogginnlegg

  • å øke trafikken til nettsiden

  • å få flere deltakere på nye kurs

Sett konkrete og målbare mål

Det er viktig å ha en målsetting der resultatene kan måles. Du kan for eksempel måle antall nye medlemmer i en kundeklubb, antall kunder som abonnerer på et nyhetsbrev, antall kunder som gjennomfører et kjøp, eller omsetningen i en gitt periode.

Det finnes en rekke digitale verktøy du kan bruke for å måle. Ønsker du å måle trafikken til nettsiden din, kan du for eksempel bruke Google Analytics.

Målgrupper som kundepersonas

Når målsettingen er klar, må vi finne ut hvem det er vi prøver å nå med kampanjen. De fleste snakker om målgruppe, men flere og flere bruker kundepersonas i markedsføringen sin.

Kollasj av fire forskjellige mennesker: en kjemiker, en snekker, en sykepleier og en lærer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

En kundepersona er en beskrivelse av den ideelle kunden din. En bedrift kan ha én, to eller flere kundepersonas. For å finne dine kundepersonas kan du gjennomføre en kundeundersøkelse og/eller intervjue eksisterende kunder.

Dette bør du ha med i en beskrivelse av kundepersonas
  • kjønn

  • alder

  • inntekt

  • bosted

  • stilling

  • hvor på nettet de bruker tid

  • livssituasjon

  • personlige og profesjonelle mål

  • utfordringer

  • bekymringer de har rundt kjøp

Eksempel på en kundepersona

Du er kursholder og skal planlegge en markedsføringskampanje for de nye kursene dine. Du holder toppturkurs, skredkurs samt fjellski- og offpiste-kurs. Du lager en persona for målgruppen du ønsker å henvende deg til.

Studenten Ella er 23 år. Hun bor i Oslo og jobber som servitør ved siden av studiene. Når hun ikke jobber eller studerer, liker hun å være i naturen, og hun tilbringer mang en natt i hengekøye i Nordmarka sammen med gode venner. Hun drømmer om å starte sitt eget firma, slik at hun kan bestemme over sin egen arbeidstid. Hun elsker fjellet, men er redd for å bli tatt av skred eller for ikke å være sterk nok til å gå toppturer.

Ella bruker mye tid på Instagram og Snapchat for å holde seg oppdatert, og hun legger ut mange bilder fra naturopplevelsene sine.

Dette er en god start på utarbeidingen av en persona. Videre vil du bli ytterligere kjent med studenten Ella. Hvordan er hun som person? Hva er hennes sterke og svake sider? Er hun en type som bruker lang tid før hun tar en beslutning, eller er hun impulsiv? Er Ella vanskelig å overbevise? Videre bør du skrive en historie om Ella som ikke er punktvis. På den måten vil du føle at du kjenner henne bedre. Du vil kanskje også utvide personas-galleriet ditt med tre personas til, for å lære å kjenne målgruppen. Da kan du skreddersy markedsføringskampanjen for best mulig resultat.

En hengekøye og to par sko, som ligger på bakken. Utsikt over Halsnøy, Sæbøvik og Klosterfjorden. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Når du har dannet deg et bilde av hvem kundene er, så vet du også hvor du finner dem. Ved å annonsere på Google, Facebook eller LinkedIn har du gode muligheter for å nå dine kundepersonas.

Hva kjennetegner en god markedsføringskampanje?

Det første som kjennetegner en god markedsføringskampanje, er at den er lønnsom. Når du har funnet ut hvilke kanaler du skal annonsere i, er det viktig å få fram en tydelig avsender og et forståelig budskap.

Avsenderen er bedriften som står bak kampanjen. Logo eller firmanavn bør komme tydelig fram. Et forståelig budskap betyr at budskapet er konkret og enkelt. Har du ikke fanget interessen til kunden i løpet av tre sekunder, er det ofte for sent. Noen av de beste kampanjene er de som spiller på følelser.

Analyser markedsføringskampanjen

Når du gjennomfører en markedsføringskampanje, bør du alltid ta utgangspunkt i målsettingen du har for kampanjen. Ut ifra målsettingen utarbeider du et analyseverktøy for kampanjen. Du bør analysere både underveis og i etterkant. Ved å analysere underveis har du mulighet til å justere markedsføringskampanjen hvis det trengs. Evalueringen i etterkant gir deg verdifull informasjon til senere kampanjer om hva som fungerte, og hva som ikke fungerte.

Når bør vi kjøre markedsføringskampanjer?

Tidspunktet for en kampanje bør tilpasses til årstider, sesonger og høytider.

Selger du for eksempel snøskuffer, så kjører du ikke kampanje i juli. På samme måte er ikke kampanjer for badetøy i desember en god idé. Du bør gjennomføre markedsføringskampanjer som dekker naturlig behov, sesongvariasjoner eller viktige hendelser, og som påvirker innkjøp av produktet du selger.

Ikke alle produkter eller tjenester er sesongavhengige. Da bør du heller tilpasse budskapet for kampanjen til sesongen. Du kan for eksempel lage forskjellige innpakninger til produktene dine, som treffer kunden fordi de passer med årstidene.

Uansett når på året du skal kjøre en kampanje, bør du være ute i god tid for å kjøpe plassering. Planlegging er nøkkelen til suksess. Velg tidspunktet for kampanjen med omhu, og planlegg i god tid.

Relatert innhold

Markedsføringskampanjer består av en rekke aktiviteter i ulike medier og på ulike plattformer i en bestemt tidsperiode og med et bestemt mål.


CC BY-SASkrevet av Idium og Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 19.09.2023

Læringsressurser

Markedsføringskampanjer og målgrupper