Bruk av plakater i markedsføringskampanjer

I markedsføring bruker vi det som kalles konkurransemidler, ofte kalt de fem p-ene, som er produkt, pris, påvirkning, plass og personale. Plakater blir brukt for å påvirke, og vi deler påvirkning inn i tre ulike former:
- kjøp – salgsplakater
- kjennskap – merkevarebygging
- informasjon
Vi har salgsplakater som har som formål å påvirke til kjøp. Så har vi plakater som skal øke kjennskapen til et produkt eller en bedrift, som blir brukt til merkevarebygging. Til slutt har vi informasjonsplakater.
Påvirke til kjøp – salgsplakater
Her er en typisk salgsplakat som oppfordrer til å kjøpe et konkret produkt.

Det som viser tydelig at dette er en salgsplakat, er at sted, tid og pris for reisen er med. I tillegg er det oppgitt telefonnummer hvor vi kan ta kontakt for å kjøpe reisen. Dette er også et eksempel på at estetisk framtoning også blir vektlagt i utformingen av salgsplakater. De fleste får lyst på en tur til Italia når de ser denne plakaten.
Øke kjennskapen – merkevarebygging
Mange plakater har som formål å øke kjennskapen til et produkt.
Selv om Freia-plakaten er mange år gammel, er den likevel lett gjenkjennelig på grunn av logoen og utformingen av navnet Freia. I merkevarebygging er nettopp slike konstante elementer viktig.
Reklameplakaten for Økola har som formål å øke kjennskapen til mineralvannsfabrikken Oskar Sylte generelt og produktet Økola spesielt. Å bruke naturlige råvarer er en viktig verdi for denne bedriften, og det kommer tydelig fram i både bildebruk og tekst.
Plakatene for Merida elsykler fokuserer, på en litt humoristisk måte, på fordelene ved å bruke elsykkel framfor vanlig sykkel. Norske reklamer er kjent for å bruke mer humor enn det som er vanlig i andre land.
Informasjonsplakater
Markedsførere utformer informasjonsplakater til ulike formål, ofte i forbindelse med ulike informasjonskampanjer. Et eksempel er Folkehelseinstituttets plakat: Vaner som forebygger smitte.
Her er et eksempel fra tidligere Opplandstrafikk, som informerer om prisendringer. Den viktigste informasjonen blir her framhevet ved hjelp av skriftstørrelsen.
