Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Oppgave: flerretters meny

Profesjonelle kokker bruker lang tid når de skal sette sammen en meny som består av flere retter. Smak, farge, konsistens, metningsgrad og sammenheng mellom rettene er noe av det som må planlegges.
Kveite med gressløkolje anrettet med blomster. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Denne oppgaven kan gjennomføres enten som gruppeoppgave eller som individuell oppgave. Faglærer avgjør hvor mange retter som skal lages, og hvor mange personer det skal lages mat til.

Oppgave 1. Se film

Se filmen nedenfor, som beskriver en seksretters meny. Noter det viktigste kokken sier om hver rett. Legg merke til hvordan retten ser ut, og hvordan elementene er plassert på tallerkenen.

Les artikkelen som tilhører filmen. Du finner den under Relatert innhold.

Oppgave 2. Planlegge

Bruk det vedlagte oppskriftsheftet. Planlegg å lage noen av eller alle seks rettene. Hvis ikke skolen har tilgang til alle råvarene, finner faglærer alternativer du kan bruke.

Oppgave 3. Gjennomføre

Lag rettene du har planlagt. Prøv å få dem til å ligne mest mulig på rettene i filmen. Faglærer avgjør hvor mye tid du kan bruke, og hvor mange personer du skal lage mat til.

Oppgave 4. Evaluere

  • Synes du rettene du lagde, ble som beskrevet i filmen/artikkelen?
  • Hvilken av rettene er du mest fornøyd med?
  • Hva var det mest utfordrende ved å lage denne flerretters menyen?

Seksrettersmeny_BM

Relatert innhold

Når du skal lage en rett, bør du tenke gjennom følgende: Hva ønsker du å oppnå med denne retten, og hva ønsker du at den skal smake?

CC BY-SASkrevet av Einar Martin Kålen.
Sist faglig oppdatert 21.12.2020

Læringsressurser

Sensorikk