Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Din rolle under matlaging og måltider

Holdningene dine til mat og måltider og væremåten din har mye å si for om barna opplever matglede, samhold og fellesskap, glede og mestring.
Ei gruppe ungdommer sitter rundt ei jente som skriver. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Barne- og ungdomsarbeiderens rolle

Når vi legger til rette for at barn får delta i matlaging og måltider, bidrar det til at barna får erfaringer med flere ulike aktiviteter. Disse erfaringene fører til læring og utvikling på ulike områder. Som barne- og ungdomsarbeider skal du bidra til at barna under matlaging og måltider opplever omsorg og trygghet, at de tør å utforske, og at de opplever mestring og glede.

I disse oppgavene skal du reflektere over din egen rolle i matlaging og ved måltider.

Oppgave 1. Individuell refleksjonsoppgave

Tenk tilbake på din egen barndom.

  • Hva syntes du var en god måltidsituasjon? Hva gjorde at dette var en god situasjon for deg? Hva gjorde de voksne?

  • Var det noen matvarer du ikke likte eller ikke ville spise? Hva var årsaken til at du ikke likte dette? Liker du disse matvarene i dag?

  • Var det matvarer du ikke kunne spise på grunn av tradisjoner, kultur, religion, livssyn eller allergier?

  • Beskriv en god måltidsituasjon for deg i dag. Hva må være til stede for at du skal oppleve glede og hygge rundt måltidet?

Oppgave 2. Grupperefleksjon/kafédialog

Denne oppgaven kan dere gjennomføre som en kafédialog.

Lag stasjoner i klasserommet. På hver stasjon ligger det kulepenner og et stort ark i A2-format eller større. Alle gruppene som kommer til dette bordet, skriver inn sine refleksjoner her. Når dere har kafédialog, er det fint om det er litt drikke og noe sunt å spise på de ulike stasjonene.

Del klassen i fire grupper som starter på hver sin stasjon. På hver stasjon diskuterer dere spørsmålene som ligger der. Etter en viss tid går gruppa til neste stasjon, og dette gjentar dere til alle gruppene har vært innom alle stasjonene.

Bytt på å være gruppeleder på stasjonene, slik at alle på gruppa får være gruppeleder på minimum én stasjon. Gruppelederen har ansvar for at alle får dele sine synspunkter, og for at svarene fra gruppa blir skrevet ned på arket.

Når dere har gjennomført runden og alle gruppene har vært på alle stasjonene, oppsummerer hver gruppe arket fra den stasjonen de startet på, for klassen.

Spørsmål til diskusjon

Fordel spørsmålene på stasjonene.

  • Hvilke ulike mattradisjoner finnes blant dere?

  • Hva tenker dere om matglede og sunnhet?

  • Hvordan kan dere bidra til å ivareta eller øke barns matglede?

  • Hvordan kan dere bidra til at barna opplever glede og hygge under måltidet?

  • Hvordan kan dere legge til rette for barns deltagelse i matlagingen? Hvorfor skal barn delta i matlaging?

  • Hvordan kan dere legge for barns medvirkning i forbindelse med matlaging og måltider?

  • Hvilke rammer og struktur tenker dere er viktig å ha under måltidet? Begrunn hvorfor.

  • Hvordan kan dere bidra til inkludering og opplevelse av tilhørighet i fellesskapet under matlaging og måltider?

  • Hvordan kan dere bidra til å øke barns selvfølelse og selvtillit under matlaging og måltider?

  • Hvilke utviklingsområder kan matlaging og måltider bidra til å stimulere?

  • Hvordan kan dere bidra til at barn får kjennskap til både norske og andre kulturers mattradisjoner gjennom matlaging og måltider?

Oppsummering i klassen

Hver gruppe presenterer den plakaten de startet på, for resten av klassen.

Diskuter til slutt i klassen: Hvorfor har deres rolle som barne- og ungdomsarbeider så stor betydning for barn ved matlaging og måltider?

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 02.05.2021

Læringsressurser

Måltider og matlaging