Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Anbefalinger for mat og måltider

Barn spiser flere av måltidene sine i barnehagen. Det er personalets ansvar å sikre at barn får riktig og nok mat. Personalet trenger derfor å vite hva som er sunn og næringsrik kost. De må også kunne tilberede enkle måltider og bidra til å skape hygge og trivsel under måltidet.
Ulike sunne matvarer på et bord, blant annet belgfrukter, kjøtt, brød, pasta, grønnsaker og fisk. Foto.

Bli kjent med kostrådene

Gå inn på Helsenorges nettside om Helsedirektoratet kostråd og les om kostrådene. Svar deretter på spørsmålene.

  1. Hva er et variert kosthold?

  2. Hvorfor skal vi ha et variert kosthold?

  3. Hva betyr det at vi skal ha en god balanse mellom energi og forbruk?

  4. Hvilke typer mat inneholder grove kornprodukter?

  5. Hvor mye frukt og grønt bør du spise hver dag?

  6. Hvor ofte bør du spise fisk i løpet av ei uke?

  7. Hvilke meieriprodukter er magre?

  8. Hvilke typer matolje og margarin bør du velge?

  9. Hvorfor skal vi begrense bruk av salt i maten?

  10. Hva er beste tørstedrikk?

  11. Hvor mange minutter bør du være fysisk aktiv hver dag?

Ansikt laget av grønnsaker på en hvit tallerken. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bli kjent med Helsedirektoratets anbefalinger

Gå inn på Helsedirektoratets nettside om mat og måltider i barnehagen.

Individuell oppgave

  1. Lag en liste over Helsedirektoratets anbefalinger.

  2. Var det noen anbefalinger som du ikke hadde tenkt på før?

Gruppeoppgave

  1. Jobb sammen i grupper med cirka fire elever. Fordel de tolv anbefalingene mellom dere.

    • Hver enkelt leser sammendrag av begrunnelsene for de anbefalingene han/hun har fått tildelt, og lager en kort oppsummering av begrunnelsen Helsedirektoratet gir.

    • Hver enkelt deler informasjonen de har fått, med resten av gruppa.

  2. Anbefalinger for mat og måltider i barnehagen er forankret i lovverket. Finn ut hva som står om kost og helse i de følgende lovene, og skriv ned det dere finner ut.

    • barnehageloven, § 2

    • rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, kapittel 1 om livsmestring og helse

    • forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler mv., § 11 måltidet

  3. Lag en skisse over hvordan dere vil gjennomføre matlaging og måltidene for en dag i barnehagen i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. I skissen skal dere skrive hvordan dere vil gjøre det, og begrunne valgene. Dette skal være med i skissen:

    • Hvor mange måltider dere vil ha.

    • Hvordan dere vil gjennomføre håndhygiene før måltidet.

    • Hvordan dere kan fremme helse og mat- og måltidsglede under matlaging og måltidet.

    • Hvordan dere vil bruke matlaging og måltidet som pedagogisk arena.

    • Hvilken mat dere vil lage og servere (i tråd med kostråd fra Helsedirektoratet).

    • Hvor lang tid dere vil bruke på det enkelte måltidet.

  4. Reflekter til slutt sammen om hva dere har lært som var nytt for dere om mat og måltider i barnehagen ved å bli kjent med Helsedirektoratets anbefalinger.

  5. Diskuter og reflekter sammen i gruppa:

    • Hvilken betydning har det at en barne- og ungdomsarbeider kan å lage mat og vet hva som er sunn og riktig kost?

    • Hvorfor bør dere kjenne til Helsedirektoratets kostråd og anbefalinger om mat og måltider?

    • Hvorfor bør dere ha kjennskap til hva som står om mat og helse i lovverket?

    • Hva har dere lært, som var nytt for dere, ved å jobbe med kostråd, Helsedirektoratets anbefalinger og lovverket?

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 07.08.2021

Læringsressurser

Måltider og matlaging