Hopp til innhold
Oppgave

Lag enkle måltider

Å lage mat sammen skaper trivsel og hygge. Måltidet er en naturlig inkluderingsarena. Mange barn er opptatt av matlaging og vil gjerne slippe til på kjøkkenet. Å lage mat og spise sammen gir rike erfaringsmuligheter som stimulerer utviklingen på ulike områder.

Matlaging og måltid inne

I denne oppgaven skal dere jobbe sammen i ei gruppe og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere matlaging og et enkelt måltid sammen med barn.

Inviter barn til skolen. Velg selv om dere vil invitere barnehagebarn eller barn fra SFO.

Lag et måltid og spis sammen med barna. Målet er at barna skal få en trivelig stund sammen med dere. De skal oppleve glede ved å lage mat og spise sammen med ungdommer på barne- og ungdomsarbeiderfaget.

Oppgave

  1. Lag en plan. Planen skal si noe om

    • hva dere ønsker at barna skal oppleve og erfare i denne prosessen

    • hva dere skal lage, og hvorfor dere lager dette

    • hvordan dere vil gjennomføre matlaging og måltidet sammen barna, og hvorfor dere vil gjøre det på denne måten

  2. Gjennomfør matlaging og måltidet sammen med barna.

  3. Dokumenter hele prosessen.

  4. Vurder prosessen.

    1. Hvordan gikk planleggingen? Hva gikk bra, hva kunne dere eventuelt gjort annerledes for at det skulle blitt bedre?

    2. Hvordan gikk gjennomføringen? Hvordan opplevde barna prosessen? Beskriv hva dere gjorde, og vurder hvordan det gikk. Hva gikk bra? Gi eksempler og begrunn hvorfor dette gikk bra. Hva kunne vært gjort annerledes eller bedre? Beskriv i så fall hva dere kunne gjort annerledes, og hvorfor dette hadde vært en bedre måte å gjøre det på.

Matlaging og måltid ute

Inviter en annen klasse på skolen eller barn fra barnehage/SFO og ta dem med på en tur der dere lager mat på bål eller primus sammen. I tillegg skal dere gjennomfører fysiske aktiviteter sammen. Kanskje filmen om tilberedning av laksewok i bålpanne kan være til inspirasjon? Et tekstsammendrag av filmen er tilgjengelig under.

Video: Norges sjømatråd / Begrenset bruksrett

Tekstsammendrag av filmen

Filmen tar oss med ut i et vinterlandskap der barn i 5–6-årsalderen lager mat sammen med en voksen. Barna hjelper til med å kutte opp en laksefilet, pille reker og kutte opp grønnsaker. Maten tilberedes på et stort stekefat over et bål. Barna får hver sin porsjon i ei skål og virker å kose seg med maten og hverandres selskap ute.

Når filmen er ferdig, kommer det opp en tekstplakat der det står "Vi sprer sjømatglede" og "fiskesprell.no".

Oppgave

Jobb sammen i ei gruppe. Lag en plan, gjennomfør, dokumenter og vurder prosessen.

  1. Planen skal si noe om

    • hva dere ønsker at ungdommene eller barna skal oppleve og erfare med prosessen

    • hvilken mat skal dere lage, og hvorfor dere velger denne maten

    • hvordan dere vil gjennomføre matlaging og måltidet med ungdommene eller barna, og hvorfor vil dere gjøre det på denne måten

    • hvilke aktiviteter dere vil gjennomføre, og hvorfor dere velger disse aktivitetene

    • hvordan dere vil gjennomføre aktivitetene, og hvorfor dere vil gjøre det på denne måten

  2. Dokumenter hele prosessen.

  3. Vurder planleggingen og gjennomføringen.

    1. Hvordan gikk samarbeidet i gruppa under planleggingsprosessen? Kunne noe vært gjort annerledes? Beskriv i så fall hva og forklar hvorfor dette ville gjort planleggingsprosessen bedre.

    2. Hvordan opplevde elevene aktiviteten, matlagingen og måltidet? Hva gikk bra? Beskriv og gi eksempler på hva som gikk bra, og begrunn hvorfor dette gikk bra. Kunne noe vært gjort annerledes? Beskriv i så fall hva dere kunne gjort på en annen måte, og forklar hva som kunne vært en bedre måte å gjøre det på.

Refleksjon

  1. Hva har du lært av å gjennomføre matlaging, måltid og aktiviteter?

  2. Hva vil du være mer bevisst på neste gang du lager og spiser et måltid sammen med barn?

  3. Hvordan kan barn og unge medvirke i matlaging og måltid? Hva bidrar medvirkning til for den enkelte?

  4. Hvilke sanseopplevelser får barn og unge ved å delta i matlaging og måltid?

  5. Hvordan kan du skape gode relasjoner til barn og unge? Hva bidrar gode relasjoner til?

  6. Hvilken sammenheng er det mellom matlaging og måltid og god helhetlig helse?

  7. Hvilke utviklingsområder kan stimuleres gjennom å delta i matlaging og måltider?

Relatert innhold