Hopp til innhold

Fagstoff

Systemer for kundeoppfølging

Kunder er ikke så lojale som vi ønsker å tro. Det er stadig flere konkurrenter i markedet, noe som gjør at service og kundeoppfølging blir viktigere. Et godt system for kundeoppfølging kan gjøre forskjellen mellom bedriftene i kampen om kundene.
Tre ringpermer, av dem en merket med DATA, ligger på en pult med to penner og en notisblokk. Bildet illustrerer en "gammeldags" database. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Lojale kunder

Vi vet at kundeservice er vesentlig for å få fornøyde kunder, og for å få lojale kunder må bedriften følge opp kundene også etter kjøpet. Bedriften må hele tiden jobbe for å få lojale kunder. Det trenger ikke nødvendigvis være en omfattende jobb for salgsmedarbeideren, men kundeoppfølging må settes i system og bli en del av den daglige driften.

Et eksempel på kundeoppfølging er at du som salgsmedarbeider spør kunden om de vil bli med i bedriftens kundeklubb eller i et lojalitetsprogram. Da får du lagt nye kunder inn i bedriftens database.

Systemer for kundeoppfølging

For at bedriften skal jobbe effektivt med salg og kundeoppfølging, er et digitalt CRM-system (Customer Relations Management) helt avgjørende. CRM handler om å bygge gode kunderelasjoner og gjøre kundeoppfølgingen mer tilpasset kundene.

Det finnes mange måter å følge opp kundene på, for eksempel en tekstmelding, en telefonsamtale, et brev og til og med personlig oppmøte.

Tekstmelding og e-post er effektivt siden det kan sendes raskt, og du kan følge med på kommentarer og tilbakemeldinger. Sist, men ikke minst, er effekten målbar. Ofte blir du også spurt om å svare på en kort kundeundersøkelse, noe som også er en form for kundeoppfølging.

Ved å bruke et CRM-system får vi samlet inn alle kunderelaterte prosesser, slik som salg, kundeservice og markedsføring, på ett sted. I systemet kan du lagre alle aktiviteter, for eksempel e-poster, markedskampanjer og telefonsamtaler, noe som gjør det lettere å ha kunden i fokus uansett hvem i bedriften som er i kontakt med kunden.

Det finnes hundrevis av digitale CRM-verktøy på markedet, og mange av dem er gratis, men da med visse begrensninger. Du må først og fremst tenke på hvilke behov bedriften har.

Blant norske CRM-systemer kan vi nevne SuperOffice, webCRM, BilligCRM, Lime og 360 Business Tool. Blant de store utenlandske løsningene har vi Microsoft Dynamics, Oracle E-Business Suite og HubSpot.

Relatert innhold

En kundedatabase er et elektronisk kundekartotek med informasjon om kundene og deres kontakt med leverandøren.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 01.06.2021

Læringsressurser

Kundeoppfølging