Kundeoppfølging og kundetilfredshet
Diskuter med en medelev:
Hva menes med kundeoppfølging, og hva kjennetegner vellykket kundeoppfølging?
For hva slags bedrifter er kundeoppfølging og kundeservice spesielt viktig?
Hvordan kan digitale kundeoppfølgingssystemer være nyttige i arbeidet for mersalg og gjensalg?
Hvorfor kan noen kunder kvie seg for å melde seg inn i kundeklubber eller oppgi kontaktinformasjon til bedrifter?
Gi eksempler på en eller flere virksomheter du/dere mener lykkes med god kundeoppfølging. Begrunn hvorfor du/dere mener disse har god kundeoppfølging.
Hvilke regler gjelder for kundeoppfølgingssystemer i henhold til personopplysningsloven og GDPR?
Relatert innhold
Personopplysningsloven forteller hva det er lov til å registrere om privatpersoner, og hvordan personopplysninger skal behandles. Loven er tilpasset GDPR.
Forskningsprosjektet Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI gjennomfører en årlig undersøkelse som måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Gå inn på Norsk kundebarometer for å se topp-10-listen over bedrifter som har lykkes med å begeistre kundene sine.
Velg ut minimum to av bedriftene på topp-10-listen. Utforsk og redegjør for hvordan bedriftene jobber med kundeoppfølging, og hvorfor bedriftene lykkes i å skape kundetilfredshet og lojalitet.
Lag din egen liste med overskriften "10 tips til god kundeoppfølging".
Drøft påstandene:
"God kundeoppfølging er avgjørende for alle bedrifter for å skape kundetilfredshet."
"Uten god kundeoppfølging klarer vi ikke å skape mersalg og gjensalg."
"Kundeoppfølging i form av e-poster og sms-er fra bedrifter oppleves som irriterende for kundene og bør derfor ikke brukes."
"En kundedatabase til bruk i kundeoppfølging er bedriftens mest verdifulle eiendel."