Hopp til innhold

Fagstoff

CRM-systemer

For å utvikle og vedlikeholde kunderelasjoner i en bedrift kan vi bruke såkalte CRM-systemer. CRM står for "customer relationship management", som handler om å bygge gode kunderelasjoner.
Foto av flere personer som står med hver sin bærbare PC eller mobiltelefon. Over dem er det illustrasjoner av blant annet grafer og diagrammer, lyspærer, brev, telefon, PC, Ipad og mobiltelefon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er CRM?

Customer relationship management (CRM) kan vi på norsk kalle "kunderelasjonshåndtering". I arbeidet med kunderelasjonshåndtering kan bedrifter ha stor nytte av et CRM-system. Det er et elektronisk kundeoppfølgingssystem som koordinerer samhandlingen med kunder og potensielle kunder. CRM er blant annet knyttet til salgsaktiviteter, markedsføring og kundeservice.

Oppbyggingen av CRM-systemer tar utgangspunkt i teorier om relasjonsmarkedsføring. Relasjonsmarkedsføring går ut på å bygge relasjoner gjennom kundekontakt og kundeservice. Målet er å utvikle en relasjon som begge parter opplever at de får noe verdifullt ut av. Det finnes mange måter å følge opp kunder på, som tekstmeldinger, telefonsamtaler, e-post og personlig oppmøte.

CRM-systemer bruker elektroniske kundedatabaser, som gjør det mulig å kommunisere kjapt og hensiktsmessig med kundene og ta ut statistikker og rapporter for å følge utviklingen i kundeforholdet.

Når vi bygger kundedatabaser, må vi sørge for at vi følger reglene i personopplysningsloven. Loven krever at personlige opplysninger skal behandles i samsvar med grunnleggende hensyn til personvern og vern av privatlivets fred. Les mer om dette i den relaterte artikkelen om personopplysningsloven.

Tenk over

Vi oppgir alle kontaktinformasjon til bedrifter. Har du tenkt over hvordan denne informasjonen blir brukt?

Når fikk du sist en e-post eller tekstmelding etter et kjøp? Svarte du på denne undersøkelsen? Hvorfor / hvorfor ikke?

Hva er god kundeoppfølging for deg?

Illustrasjon med omriss av mange mennesker i gruppe, noen av dem med et spørsmålstegn på.
Åpne bilde i et nytt vindu

CRM-system – et eksempel

Hubspot er et eksempel på et CRM-system for kundeoppfølging, salg og markedsføring. Jo mer informasjon en bedrift samler om kundene i CRM-systemet, jo lettere kan de yte god service og skape en god kundeopplevelse.

Å benytte et CRM-system som Hubspot kan hjelpe bedrifter med å nå fram med riktig informasjon på rett sted og i riktig kontekst, uansett hvor kunden måtte befinne seg i kjøpsprosessen.

Mer om Hubspot

Nettsiden til Hubspot

I podkasten nedenfor kan du høre et intervju med Andreas Kongstad, som er en av få i Norge som faktisk har jobbet i Hubspot. Martin Vikesland, som har brukt Hubspot i flere år, intervjues også i denne podkasten.

Podkast om Hubspot: Hva er Hubspot (og passer det for deg)?

Illustrasjon av personer som kommuniserer via nettbasert teknologi.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kundeoppfølging – mersalg og gjensalg

Med mersalg mener vi at kunden kjøper noe i tillegg til det de opprinnelig hadde planlagt. For å fremme mersalg har mange nettbutikker ved utsjekk forslag til produkter som passer til det produktet vi allerede har lagt i handlekurven.

Gjensalg er at kundene kommer tilbake og kjøper mer en annen gang. Et virkemiddel for å fremme gjensalg er å gi rabattkuponger til neste kjøp. Dessuten er det viktig for å få gjensalg at man skaper fornøyde og lojale kunder.

Nedenfor kan du lytte til en podkast om mersalg, gjensalg og hvorfor god oppfølging er nøkkelen til en varig kunderelasjon.

Mann med briller holder et ark med teksten "Serviceyrkene". Fargerike smilefjes omringer hodet til mannen.
Serviceyrkene

Service og CRM, episode 2 – mersalg og gjensalg

Én ting er å ha gjennomført et vellykket salg, men det å få kunder til å komme tilbake er en helt egen kunst. I podkasten snakker programlederen Andreas Veie-Rosvoll med CRM-direktør Tore Berntsen om ...

0:00
-0:00

God kundeoppfølging er viktig for å fremme salg, mersalg og gjensalg. I den relaterte artikkelen nedenfor kan du lese mer om hva som skal til for å gjøre kundene fornøyde i alle kontaktpunktene i .

Relatert innhold

Personopplysningsloven forteller hva det er lov til å registrere om privatpersoner, og hvordan personopplysninger skal behandles. Loven er tilpasset GDPR.

De aller fleste kjenner til hva god kundeservice i en fysisk butikk er for noe. Men hva slags service forventer kunder i nettbutikker?

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland og Elisabeth Thoresen Olseng. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 27.01.2022

Læringsressurser

Kundeoppfølging