Barnehageloven
Barnehagene i Norge reguleres av lov om barnehager, i dagligtale kalt barnehageloven. Barnehageloven har flere forskrifter som utfyller loven, blant annet forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Loven er forpliktende for alle barnehageeiere, både offentlige og private. Barnehageloven bidrar til å sikre et likeverdig, kvalitativt godt pedagogisk tilbud for alle barn.
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagen har et samfunnsmandat. Det betyr at samfunnet har gitt barnehagen et oppdrag med å utføre bestemte oppgaver på vegne av samfunnet. I barnehagelovens formålsparagraf fastsettes det som er barnehagens samfunnsmandat, og hvilket verdigrunnlag arbeidet i barnehagen skal bygge på. For en barne- og ungdomsarbeider i barnehagen er det viktig at du kjenner til barnehagens formål.
Ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning
Det er foreldrene som har hovedansvaret for barnas oppdragelse. Barnehagen skal være et supplerende miljø i tillegg til hjemmet. I formålsparagrafen i barnehageloven står det at barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet skal ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.
Samarbeid med foreldre
Foreldrene og barnehagens personale har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling. Det er derfor nødvendig at foreldre og barnehage har regelmessig kontakt og samarbeider godt. Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål.
Barnehagens verdigrunnlag
Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, som respekt for menneskeverdet og naturen. Den skal også bygge på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet og på verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn, og som er forankret i menneskerettighetene. Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid.
Hva barnehagen skal bidra til for barna
I barnehagelovens formålsparagraf står det videre at barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal bidra til trivsel og glede
Til slutt i formålsparagrafen står det at barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og den skal være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
I barnehagelovens paragraf 2 om barnehagens innhold står det at barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet. Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. Barnehagen skal formidle verdier og kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.
Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter. Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller.
Barn i barnehage har rett til medvirkning. I barnehageloven paragraf 3 står det følgende om barns medvirkning:
- Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet.
- Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet.
- Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.
At barns medvirkning er nedfelt i lovverket betyr at barnet skal sees som et medmenneske og anerkjennes som et handlende menneske. Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for at barna kan gi uttrykk for sitt syn på det som skjer i barnehagehverdagen. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet.
Barnehageloven regulerer drift av barnehagene. Barnehageeieren skal drive virksomheten i samsvar med gjeldende lover og regelverk. Det er kommunen som har ansvar for å påse at den enkelte barnehage blir drevet i samsvar med lov og regelverk, og det er den som fører tilsyn med barnehagene. Kommunen har videre ansvaret for å tilby plass til alle barn i kommunen som har rett til barnehageplass. Fylkeskommunen skal gi råd og veiledning til kommuner og barnehageeiere om barnehageloven med forskrifter. Kunnskapsdepartementet kan gi forskrifter som utfyller loven med detaljer. I tillegg kan de utarbeide rundskriv eller veiledning til forskrifter.
Barnehageloven regulerer krav til bemanning. Barnehagen skal ha en styrer som er daglig leder. Barnehagen skal ha minst én pedagogisk leder per 7 barn når barna er under tre år og minst én pedagogisk leder per 14 barn når barna er over tre år. Pedagogisk leder må ha utdanning som barnehagelærer.
Grunnbemanningen i barnehagen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Barnehagen skal minst ha én ansatt per tre barn når barna er under tre år og én ansatt per seks barn når barna er over tre år.
Barnehageloven gir regler som handler om barn med nedsatt funksjonsevne og hvilke plikter dette medfører for barnehagen, blant annet barnas rett til spesialpedagogisk hjelp.
Barnehageloven gir regler for at den som ansettes fast eller midlertidig, skal levere politiattest. Det er et krav at politiattest legges fram før den ansatte begynner å jobbe. Attesten skal ikke være eldre enn tre måneder. Personer som er dømt for seksuelle overgrep mot mindreårige, er utelukket fra fast eller midlertidig ansettelse i barnehager.
Barnehageloven gir regler for taushetsplikt etter reglene for krav om taushetsplikt i forvaltningsloven paragraf 13 til paragraf 13 bokstav f. Barnehageloven gir regler om personalets opplysningsplikt til sosialtjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten og barnevernet.
Utfordringer til deg
- Hvorfor er det nødvendig at du som barne- og ungdomsarbeider kjenner til lovverket for arbeidsplassen din?
- Hva betyr det at barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling?
- Hva vil det si for deg at det i barnehageloven står regler om barns medvirkning i barnehagen?
Kilder
Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. (LOV-2005-06-17-64). Lovdata. https://lovdata.no/lov/2005-06-17-64
Forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager. (2017). Forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager. (FOR-2017-06-22-1049). Lovdata. https://lovdata.no/forskrift/2017-06-22-1049
Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. (2017). Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Lovdata. https://lovdata.no/forskrift/2017-04-24-487