Hopp til innhold

Fagstoff

Rammeplan for SFO

I august 2021 trådte ny rammeplan for SFO i kraft. Det er en forskrift til opplæringsloven. Den er forpliktende, det betyr at alle som arbeider i SFO, skal arbeide i tråd med rammeplanen. Målet med rammeplanen er å sørge for at alle barn får et godt SFO-tilbud, uansett hvor de bor.
To voksne SFO-ledere spiller spill med to gutter og ei jente. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Rammeplan for SFO

Skolefritidsordningen (SFO) skal gi barna omsorg og tilsyn. Vi skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser. Det må være en variasjon i tilbudet som tar hensyn til at barn er forskjellige og har ulike interesser. Tilretteleggingen av aktiviteter skal være slik at alle er inkludert og kan delta likeverdig i lek, kultur og aktiviteter, også barn med behov for særskilt tilrettelegging.

Rammeplanen er et forpliktende arbeidsverktøy for deg som jobber i SFO, og den gir utfyllende bestemmelser om

  • verdigrunnlaget som skal formidles og praktiseres i alle deler av arbeidet i SFO, og som skal prege innholdet og arbeidsmåtene

  • innholdet i SFO

  • personalets ansvar og arbeidsoppgaver

  • samarbeid med foresatte og ulike virksomheter

  • planlegging, evaluering og refleksjon over innhold og arbeidsmåter

Verdier

SFO skal bygge arbeidet sitt på samme verdigrunnlag som barnehage og skole. Du som jobber i SFO, skal jobbe ut fra at barn er ulike, og barnets beste skal alltid være grunnleggende og avgjørende i arbeidet ditt. Du kan lese mer om de grunnleggende verdiene i artikkelen Verdier i praksis (ndla.no).

I rammeplan går det fram at du som arbeider i SFO, skal
  • i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og tilsyn og bidra til at barna opplever egenverd

  • gi barna rik mulighet for meningsfull fritid og lek, og gi rom for rekreasjon og hvile

  • alltid ha barnets beste som et grunnleggende hensyn, og gi det avgjørende betydning

  • la barna få medvirke, få uttale seg om forhold som vedrører dem, og vektlegge barnets synspunkter i samsvar med alder og modning

  • bidra til at barn opplever mestring og glede i lek og aktiviteter sammen med andre

  • anerkjenne at lek er en væremåte blant barn, og at leken har egenverdi

  • støtte barns lyst til å leke og prioritere tid og rom for lek

  • støtte barnas naturlige nysgjerrighet til å utforske og lysten til å være kreativ og skape, slik at de opplever mestring og glede

  • fremme inkludering og støtte utvikling av trygge og gode relasjoner og vennskap

  • støtte barnas følelser både i medgang og motgang og hjelpe barna med å håndtere utfordringer

  • respekterer og anerkjenne at barn er ulike og har ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer

  • legge til rette slik at alle barn får gode utviklingsvilkår uavhengig av barnas forutsetninger og behov for tilrettelegging

  • bidra til at alle er en del av et inkluderende fellesskap, og oppmuntre til deltakelse i fellesskapet

  • støtte barna i å inkludere andres perspektiver, håndtere meningsbrytninger, respektere uenighet og finne felles løsninger

  • støtte barna i å utvikle naturglede og i å ta vare på seg selv, hverandre og naturen

  • oppmuntre barn til å reflektere og handle etisk og miljøbevisst, vise solidaritet og ta veloverveide valg

Innhold

Rammeplanen gir føringer for innholdet i SFO. Innholdet i SFO skal være helsefremmende. Det skal gi barna mulighet for lek, kultur og fritidsaktiviteter tilpasset barnas alder og funksjonsnivå. Barnas interesser skal ivaretas. Vi skal legge til rette for god samhandling mellom barna og mellom barna og de voksne.

SFO kan samarbeide med kulturskoler, lokale lag, foreninger og organisasjoner for å gjennomføre og organisere innholdet og aktivitetene. SFO kan tilby tilrettelagt aktiviteter som støtter opp under skolens innhold, men her skal det legges særlig vekt på selvvalgt lek og annen barnestyrt aktivitet.

Lek

I SFO skal barna ha tid og rom til lek hver dag. Lek kan stimulere til vennskap, relasjonsbygging, språkutvikling, undring og kreativitet. Lek bidrar til læring og allsidig utvikling. De ansatte i SFO skal skape gode lekemiljøer som inspirer og engasjerer til lek. Personalet bør jevnlig reflektere over hva lek er, og hvordan voksne kan tilrettelegge og opptre for å ivareta og styrke barnas lek.

Kultur

I SFO skal barn få delta i forskjellige kunstneriske og kulturelle aktiviteter, som musikk, dans, drama og annen skapende aktivitet. Vi skal legge til rette for at barna får kjennskap til ulike måter å uttrykke seg på, og støtte barna i å skape egne uttrykk. Dette arbeidet skal bidra til at mangfoldet i barnegruppa blir representert, og at barna også møter samisk kultur.

Fysisk aktivitet og bevegelsesglede

I SFO skal vi legge til rette for at barn får delta i variert bevegelseslek og fysisk aktivitet som bidrar til aktivitetslyst og bevegelsesglede, og som stimulerer den motoriske utviklingen.

Vi skal vektlegge lek og barns medvirkning ved organisering av fysisk aktivitet. Utemiljøet, naturen og nærmiljøet bør brukes i lek, utforskning og fysisk aktivitet.

Mat og måltidsglede

Mat og måltider på SFO skal tilrettelegges slik at barna utvikler matglede, fellesskapsfølelse og gode helsevaner. Måltidene bør være preget av aktive og deltagende voksne som bidrar til å skape gode samtaler. De voksne skal hjelpe og støtte barn slik at alle får delta i samtalene og opplever å være en del av fellesskapet.

Når det serveres mat av SFO, skal helsedirektoratets kostråd ligge til grunn. Det må være gode rutiner for hygiene og avfallshåndtering, og disse bør formidles til barna.

Tre barn leker i skogen med tau, trær og planker. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Inkluderende miljø

SFO skal skape et inkluderende miljø, der alle har like muligheter til å delta i lek og aktiviteter ut fra sine forutsetninger, slik at barna opplever tilhørighet. Voksne har ansvar for å skape en inkluderende kultur på SFO og gi barn mulighet til å medvirke i fellesskapet. Vi skal respektere forskjeller og ivareta, anerkjenne og synliggjøre mangfold. Vi skal observere barnas lek og aktiviteter slik at vi kan vurdere om alle barn har mulighet til å delta. Med utgangspunkt i barnas interesser skal vi legge til rette for at alle barna kan delta i lek og aktiviteter.

Samarbeid

Barnets beste skal ligge til grunn i alt samarbeid, med både foresatte, skole og andre offentlige institusjoner. Det skal legges til rette for en god dialog og samarbeid med foresatte. De må få informasjon, slik at de har mulighet til å medvirke i utviklingen av kvaliteten på SFO.

Et godt samarbeid med skolen sikrer gode overganger mellom de ulike arenaene. Når det er nødvendig, skal SFO samarbeide med skolen, hjemmet og andre for å gi det enkelte barnet et helhetlig og samordnet tjenestetilbud.

Når barn begynner på skolen, er det en fordel at de blir kjent med miljøet og personalet på SFO før skolestart. Personalet på SFO skal være ekstra oppmerksomme og støtte barna den første tiden, slik at de opplever trygghet og tilhørighet.

Planarbeid

Innholdet og arbeidsmåtene på SFO skal planlegges, og arbeidet skal evalueres jevnlig. Det gir mulighet for utvikling og er et grunnlag for refleksjon og videreutvikling for personalet. All planlegging skal ta utgangspunkt i lokale forhold, og arbeidet skal være basert på inkludering og barns medvirkning.

Det skal utarbeides en årsplan som bidrar til at rammeplanen realiseres. Årsplanen er personalets arbeidsredskap, og den gir informasjon til foresatte og andre.

Utfordringer til deg

  1. Hvordan vil rammeplanen for SFO påvirke arbeidet ditt?

  2. Hva tenker du om det rammeplanen sier at voksne på SFO skal gjøre?

  3. Hva tror du rammeplanen for SFO vil bidra til for barna?

Relatert innhold

Kilde

Kunnskapsdepartementet. (2021). Rammeplan for SFO. Forskrift om rammeplan for skolefritidsordningen. Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/utdanningslopet/sfo/rammeplan/

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 28.06.2021

Læringsressurser

Lover og regler i oppvekstsektoren