Njuike sisdollui

Fágaávnnas

Systemer for kundeoppfølging

Kunder er ikke så lojale som vi ønsker å tro. Det er stadig flere konkurrenter i markedet, noe som gjør at service og kundeoppfølging blir viktigere. Et godt system for kundeoppfølging kan gjøre forskjellen mellom bedriftene i kampen om kundene.
Tre ringpermer, av dem en merket med DATA, ligger på en pult med to penner og en notisblokk. Bildet illustrerer en "gammeldags" database. Foto.

Lojale kunder

Vi vet at kundeservice er vesentlig for å få fornøyde kunder, og for å få lojale kunder må bedriften følge opp kundene også etter kjøpet. Bedriften må hele tiden jobbe for å få lojale kunder. Det trenger ikke nødvendigvis være en omfattende jobb for salgsmedarbeideren, men kundeoppfølging må settes i system og bli en del av den daglige driften.

Et eksempel på kundeoppfølging er at du som salgsmedarbeider spør kunden om de vil bli med i bedriftens kundeklubb eller i et lojalitetsprogram. Da får du lagt nye kunder inn i bedriftens database.

Systemer for kundeoppfølging

For at bedriften skal jobbe effektivt med salg og kundeoppfølging, er et digitalt CRM-system (Customer Relations Management) helt avgjørende. CRM handler om å bygge gode kunderelasjoner og gjøre kundeoppfølgingen mer tilpasset kundene.

Det finnes mange måter å følge opp kundene på, for eksempel en tekstmelding, en telefonsamtale, et brev og til og med personlig oppmøte.

Tekstmelding og e-post er effektivt siden det kan sendes raskt, og du kan følge med på kommentarer og tilbakemeldinger. Sist, men ikke minst, er effekten målbar. Ofte blir du også spurt om å svare på en kort kundeundersøkelse, noe som også er en form for kundeoppfølging.

Ved å bruke et CRM-system får vi samlet inn alle kunderelaterte prosesser, slik som salg, kundeservice og markedsføring, på ett sted. I systemet kan du lagre alle aktiviteter, for eksempel e-poster, markedskampanjer og telefonsamtaler, noe som gjør det lettere å ha kunden i fokus uansett hvem i bedriften som er i kontakt med kunden.

Det finnes hundrevis av digitale CRM-verktøy på markedet, og mange av dem er gratis, men da med visse begrensninger. Du må først og fremst tenke på hvilke behov bedriften har.

Blant norske CRM-systemer kan vi nevne SuperOffice, webCRM, BilligCRM, Lime og 360 Business Tool. Blant de store utenlandske løsningene har vi Microsoft Dynamics, Oracle E-Business Suite og HubSpot.

Guoskevaš sisdoallu

En kundedatabase er et elektronisk kundekartotek med informasjon om kundene og deres kontakt med leverandøren.

CC BY-SADán lea/leat čállán Cathrine Meyer Johansen.
Maŋemusat ođastuvvon 06/01/2021

Oahppanresurssat

Kundeoppfølging