Kundeoppfølging og kundetilfredshet
Oppgave 1
Diskuter med en medelev:
Hva menes med kundeoppfølging, og hva kjennetegner vellykket kundeoppfølging?
For hva slags bedrifter er kundeoppfølging og kundeservice spesielt viktig?
Hvordan kan digitale kundeoppfølgingssystemer være nyttige i arbeidet for mersalg og gjensalg?
Hvorfor kan noen kunder kvie seg for å melde seg inn i kundeklubber eller oppgi kontaktinformasjon til bedrifter?
Oppgave 2
Gi eksempler på en eller flere virksomheter du/dere mener lykkes med god kundeoppfølging. Begrunn hvorfor du/dere mener disse har god kundeoppfølging.
Oppgave 3
Hvilke regler gjelder for kundeoppfølgingssystemer i henhold til personopplysningsloven og GDPR?
Guoskevaš sisdoallu
Oppgave 4
Forskningsprosjektet Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI gjennomfører en årlig undersøkelse som måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Gå inn på Norsk kundebarometer for å se topp-10-listen over bedrifter som har lykkes med å begeistre kundene sine.
Velg ut minimum to av bedriftene på topp-10-listen. Utforsk og redegjør for hvordan bedriftene jobber med kundeoppfølging, og hvorfor bedriftene lykkes i å skape kundetilfredshet og lojalitet.
Lag din egen liste med overskriften "10 tips til god kundeoppfølging".
Oppgave 5
Drøft påstandene:
"God kundeoppfølging er avgjørende for alle bedrifter for å skape kundetilfredshet."
"Uten god kundeoppfølging klarer vi ikke å skape mersalg og gjensalg."
"Kundeoppfølging i form av e-poster og sms-er fra bedrifter oppleves som irriterende for kundene og bør derfor ikke brukes."
"En kundedatabase til bruk i kundeoppfølging er bedriftens mest verdifulle eiendel."