Njuike sisdollui
Bargobihttá

Kundeservice og kunderelasjoner

Hva vil det si å beherske kunsten kundeservice? Gode kunderelasjoner lønner seg, og det er flere måter å pleie relasjonene til kundene på.

Oppgave 1

Hva blir oppfattet som god kundeservice? Diskuter ut fra konkrete eksempler.

Oppgave 2

Se videoen "Kunsten med kundeservice" nedenfor. Legg spesielt merke til hva de i filmen mener er avgjørende for at kunder skal oppleve kundeservicen som god. Skriv ned mens du ser filmen.

Caspar Alvin Rieber-Mohn, digital rådgiver, og Linn Stang Ingebrigtsen, servicemedarbeider, forteller om hva som er viktig for å gi god kundeservice. Video: Filmkonsulentene / CC BY-NC-SA 4.0

Oppgave 3

I videoen "Kunsten med kundeservice" kan du blant annet høre om hvor viktig det er å kunne "lese mellom linjene" i kommunikasjonen med kundene. Gjør rede for hva som menes med dette.

Oppgave 4

Samtaleroboter, også kalt chat-roboter eller chatbots, benytter kunstig intelligens. Flere bedrifter bruker denne typen løsning som et serviceelement i sin kundeoppfølging.

  1. Drøft fordeler og ulemper med bruk av samtaleroboter.

  2. Diskuter hvorvidt samtaleroboter kan etterligne menneskelig intelligens på en måte som bidrar til god kundeservice.

Oppgave 5

Skriv et refleksjonsnotat med tittelen "Kunsten med kundeservice" der du reflekterer over hva det vil si å beherske kunsten kundeservice i din praksisbedrift.