Hopp til innhald

Oppgåver og aktivitetar

Parameterframstillingar for linjer

Her kan du jobbe med oppgåver om parameterframstillingar for linjer.

4.4.1

Ei linje l går gjennom punkta A2,2 og B3,4.

a) Finn ein retningsvektor for linja.

Løysing

Vi bruker AB:

rl=AB=3-2,4-2=1,2

b) Finn stigingstalet for linja ved å sjå på retningsvektoren.

Løysing

Vi finn stigingstalet til ei linje ved å dele endringa i y på endringa i x. Det betyr at vi kan finne stigingstalet til ei linje ved å dele y-komponenten i retningsvektoren på x-komponenten:

stigingstalet = yrlxrl=21=2

c) Bruk punktet A og retningsvektoren du fann i a) til å lage ei parameterframstilling for linja.

Løysing

l:x=2+ty=2+2t

d) Vis at punktet B ligg på linja.

Løysing

Viss B skal liggje på linja, må vi finne ein t slik at begge koordinatane til B passar i parameterframstillinga til l. Vi set først x=3, og så sjekkar vi om den t-verdien vi då får gir y=4:

x=2+t3=2+tt=1y=2+2·1=2+2=4

Vi ser at punktet B ligg på linja.

4.4.2

Vi har gitt linja m:x=3-2ty=1+t.

a) Teikn linja i eit koordinatsystem – både for hand og i GeoGebra.

Løysing

For å teikne linja for hand treng vi eitt punkt i tillegg til startpunktet i parameterframstillinga, som er 3,1.

Vi set inn t=1:

x=3-2·1=3-2=1y=1+1=2

Vi teiknar inn dei to punkta og trekkjer linja mellom dei.

For å teikne linja i GeoGebra skriv vi

Kurve(3-2t,1+t,t,-3,3)

for å få fram linja. Hugs at vi må velje eit intervall for t for at GeoGebra skal kunne teikne linja.

Ei rett linje i eit koordinatsystem som går gjennom punkta parentes 1 komma 2 parentes slutt og parentes 3 komma 1 parentes slutt. Parameterframstillinga til linja står i biletet, ho er a kolon x er lik 3 minus 2 t, y er lik 1 pluss t, for t-verdiar større enn eller lik minus 3 og mindre enn eller lik 3. Skjermutklipp.

b) Finn ei parameterframstilling for ei linje som går gjennom punktet 2,2 og er parallell med m.

Løysing

Vi bruker den same retningsvektoren som i m:

x=2-2ty=2+t

c) Forklar at linja l:x=1-4ty=4+2t er parallell med m.

Løysing

Vi ser på retningsvektorane til linjene:

rl=-4,2=2·-2,1=2·rm

Sidan retningsvektorane er parallelle, er òg linjene parallelle.

d) Forklar at linja n:x=1-6ty=2+3t er den same linja som m.

Løysing

Vi ser at punktet (1,2) ligg både på m og n. I tillegg har vi at dei to vektorane er parallelle. Dermed er dei to linjene identiske.

e) Forklar at linja p:x=3-ty=1-2t står vinkelrett på m.

Løysing

To linjer står vinkelrett på kvarandre dersom dei to retningsvektorane står vinkelrett på kvarandre. Vi viser at skalarproduktet mellom dei to retningsvektorane er lik 0:

-2,1·-1,-2=-2·-1+1·-2=2-2=0

4.4.3

Ei linje l går gjennom punktet A3,-2 og har retningsvektoren r=-5,2.

a) Finn ei parameterframstilling for linja.

Løysing

l:x=3-5ty=-2+2t

b) Undersøk om punkta B-2,0 og C2,4 ligg på linja.

Løysing

Vi undersøkjer B først:

-2=3-5t-5=-5tt=1y=-2+2·1=-2+2=0

B ligg altså på linja.

Så undersøkjer vi C:

2=3-5t-1=-5tt=15y=-2+2·15=-2+254

Vi ser at C ikkje ligg på linja.

CC BY-SASkrive av Tove Annette Holter.
Sist fagleg oppdatert 12.04.2021

Læringsressursar

Parameterframstillingar til linjer i planet