Modellering med ukjent funksjon
FM-30
a) Vi skal lage ei eske uten lokk av ei rektangelformet papplate med sider 50 cm og 40 cm. Vi gjør dette ved å klippe ut et kvadrat i hvert hjørne. Deretter bretter vi opp kantene og får ei eske med høyde lik sidekanten av kvadratet vi klippet bort. Se figuren nedenfor.
Vi ønsker at volumet av eska skal bli så stort som mulig. Hvor stor er sidekanten i de kvadratene vi klipper bort da?
Tips til oppgaven
Jo større kvadrater vi klipper bort, jo høyere blir eska, men desto mindre blir eskebunnen. Kall sidekanten i kvadratene for , og lag en funksjon
Merk: Hvilke verdier kan
Løsning
Når vi klipper bort kvadrater med sidekant lik
Vi finner volumet ved å multiplisere arealet av eskebunnen med høyden av eska, som er
Merk at vi ikke kan bruke løsningen
Eska får altså størst volum når vi klipper bort kvadrater med sidekant 7,36 cm, og da er volumet av eska 6 564 cm3 eller 6,6 dm3.
b) Gjenta oppgave a), men nå med utgangspunkt i ei papplate med sider 60 cm og 30 cm (som har den samme omkretsen som papplata i a)). Hva slags form tror du papplata må ha for at volumet av eska skal bli størst mulig når omkretsen av papplata du starter med, skal være fast?
Delvis fasit
Eska får størst volum når vi klipper bort kvadrater med sidekant 6,34 cm, og da er volumet av eska 5 196 cm3 eller 5,2 dm3.
Dette volumet er mindre enn volumet på eska i oppgave a). Det kan se ut som at det største mulige volumet øker jo mer like sidene i papplata er.
c) Gjennomfør utregningene på nytt med ei papplate med like store sidekanter (og den samme omkretsen som før).
Fasit og kommentar
Papplata blir nå et kvadrat med sidekanter med lengde 45 cm.
Ved å gjøre de samme beregningene i CAS som før får vi at volumet av eska er størst om det klippes bort kvadrater med sidekant 7,5 cm. Da blir volumet 6 750 cm3 eller 6,75 dm3.
Merk at vi har ikke bevist at det er papplata i oppgave c) som gir størst eskevolum når omkretsen på papplata holdes konstant.
d) Gjenta oppgave a), men nå med utgangspunkt i ei kvadratisk papplate med sidekant
Løsning
Merk at vi ikke kan bruke løsningen
Volumet av eska blir størst dersom vi klipper bort kvadrater som er en sjettedel av hele sida på papplata, og da blir volumet
Kontroller at disse resultatene stemmer med utregningene i oppgave c).
Merk også at dette heller ikke er bevis alene på at det blir størst volum på eska dersom papplata med en gitt omkrets er kvadratisk.
e) Utfordring
Vi skal nå prøve å finne ut om det faktisk blir størst volum på eska når papplata med en gitt omkrets er kvadratisk.
Ta utgangspunkt i ei rektangulær papplate med en omkrets
Finn et uttrykk for volumet av eska, og bruk derivasjon til å vise at volumet blir størst når papplata med omkrets
Løsning
I linje 1 skriver vi opp formelen for omkretsen til et rektangel der lengden er
Vi er nå interessert i å se hvordan volumet endrer seg når vi endrer på
f) Utfordring
Finn et uttrykk for det største volumet eska kan ha når omkretsen til papplata er
Løsning
I linje 5 lager vi en ny funksjon
FM-31
Tabellen viser observert vannstand på Tregde 1. februar 2008. Observert vannstand er i cm over middelvann (middel vannstand). I tabellen er
0 | |
2 | |
4 | |
6 | |
8 | |
10 | |
12 |
a) Bruk et digitalt hjelpemiddel, og finn det tredjegradsuttrykket som passer best med verdiene i tabellen.
Løsning
Vi legger punktene inn i regnearkdelen i GeoGebra og velger "Regresjonsanalyse" og polynom av grad 3 som regresjonsmodell.
Vi finner at funksjonen
Vi ser at grafen treffer godt med de observerte verdiene. Merk at vannstanden var spesielt lav denne dagen siden det ikke ble målt verdier over middelvann.
b) Bruk blant annet derivasjon til å gi en beskrivelse av vannstanden denne dagen.
Løsning
Vi må finne ut når vannstanden var høyest og lavest, og når vannstanden steg og sank raskest. Vi kopierer resultatet fra regresjonsanalysevinduet over til grafikkfeltet. Da slipper vi å skrive inn funksjonen på nytt i CAS-vinduet.
Vi får av linje 1, 2, 3 og 6 at vannstanden var lavest cirka klokka kvart over 2 på natta. Da var vannstanden 13,3 cm under middelvann. Vannstanden var høyest rett før klokka halv 10 på formiddagen, og da var den 1,1 cm under middelvann. Fra linje 3, 4, 5 og 7 har vi at grafen til
Kommentar: Merk at siden vi har regnet ut to verdier for den dobbeltderiverte i linje 3 på hver sin side av nullpunktet til den dobbeltderiverte, har vi det vi trenger for å avgjøre om nullpunktet er
Vi ser at grafen er lavere enn bunnpunktet dersom vi ser på tidsrommet etter klokka 13, men vi vet egentlig ikke hvor lavt det går eller hvor langt ut i tid modellen gjelder. Vi kan i alle fall si at mellom midnatt og klokka 12 var den laveste vannstanden minus 13,4 cm under middels vannstand, og det var klokka 02.15 på natta.
c) En større båt skal legge til kai i nærheten av Tregde. Båten kan ikke komme inn til kaia dersom vannstanden er lavere enn 10 cm under middel vannstand. I hvilket tidsrom kan båten gå inn til kaia?
Løsning
Vi må se hvor grafen har verdier over
d) Vurder gyldigheten til modellen lengre fram i tid.
Løsning
Vi sjekker hvilken verdi vi får 24 timer etter midnatt.
1 døgn (24 timer) etter midnatt viser modellen et avvik på -360 cm fra middel vannstand. Det er urealistisk, så modellen er ikke gyldig fram i tid.
Til slutt skal du løse oppgave a), b) og c) med Python og tegne grafen inkludert ekstremalpunktene, vendepunktet og punktene som markerer grensene for når den store båten kan gå inn til kaia. Vi tar det skrittvis:
e) Skriv koden til en egendefinert funksjon h
som skal brukes til regresjonen med "curve_fit" på tilsvarende måte som den egendefinerte funksjonen modell
på siden Eksponentialfunksjonen som modell. Regresjon.
Tips til oppgaven
Vi ønsker å finne den tredjegradsfunksjonen som passer best til målingene. Hvordan ser den generelle tredjegradsfunksjonen ut?
Løsning
Den generelle tredjegradsfunksjonen kan skrives som
Den egendefinerte funksjonen må inneholde de fire ubestemte konstantene i tillegg til
def h(x,a,b,c,d):
return a*x**3 + b*x**2 + c*x + d
f) Lag egendefinerte funksjoner dh
og ddh
som beregner verdier for den deriverte og den dobbeltderiverte funksjonen.
Tips til oppgaven
Bruk disse tilnærmingene for å gjøre beregninger av den deriverte og den dobbeltderiverte:
I tilnærmingene kan du sette
Løsning
Forslag til kode:
Legg merke til at vi i tillegg til x
må ha med de fire konstantene a
, b
, c
og d
som parametre i funksjonene siden vi ikke vet hva de er før selve regresjonen er utført.
g) Skriv ferdig koden som løser oppgave a), b) og c) med Python. Husk å få med kode som tegner grafen inkludert ekstremalpunktene og vendepunktet.
Tips til oppgaven
Se også koden i oppgave 3.1.40 b) på siden Analyse av funksjoner – begreper.
Løsning
Forslag til kode:
Vi får følgende utskrift:
"Funksjonen blir h(x) = -0.066x^3 +1.15x^2 -4.19x -8.95.
Funksjonen har bunnpunkt i (2.24, -13.28).
Funksjonen har toppunkt i (9.42, -1.08).
Funksjonen har vendepunkt i (5.83, -7.18).
Da endres vannstanden med 2.55 cm/time.
Vannstanden er på -10 når x = 0.27.
Vannstanden er på -10 når x = 4.69."
Får du en graf lik den i oppgave b)?
Kommentarer til koden:
I linje 29 har vi lagt til en
+
i formateringskoden til utskriften. Plusstegnet tvinger Python til å ta med fortegnet til variabelen enten det er pluss eller minus. På denne måten blir det alltid riktig tegn mellom leddene i utskriften av funksjonsuttrykket.I linje 41 har vi brukt metoden
lower()
for å få små bokstaver på punkttypen i setningen som skal skrives ut. (Vi har satt stor forbokstav på verdiene tilpunkttype
fordi vi vil ha det i forklaringen i grafbildet.)
FM-32
Tabellen viser temperatursvingningene gjennom et flott sommerdøgn i Mandal. Temperaturen
0 | 19 |
1 | 17 |
4 | 15 |
7 | 17 |
9 | 19 |
10 | 21 |
12 | 25 |
13 | 26 |
15 | 27 |
17 | 26 |
20 | 24 |
22 | 22 |
24 | 18 |
a) Hvilken matematisk modell tror du kan passe med disse punktene?
Løsning
Vi legger punktene inn i regnearkdelen i GeoGebra, velger "Regresjonsanalyse" og observerer punktene i regresjonsanalysevinduet. Punktene ser ut omtrent som på figuren nedenfor. Da kan en tredjegradsfunksjon passe.
b) Finn en matematisk modell som beskriver temperaturen i Mandal dette døgnet.
Løsning
I regresjonsanalyseverktøyet velger vi polynom med grad 3 som regresjonsmodell.
Vi finner at tredjegradsfunksjonen
passer godt som modell for temperaturutviklingen.
Vi observerer at modellen passer best fram til klokka 15. Så synker den målte temperaturen litt raskere enn det modellen legger opp til.
c) Vurder gyldigheten til modellen du fant ovenfor når vi lar tiden
Løsning
Modellen vi fant, beskriver temperaturen de første 24 timene etter midnatt på en god måte. Utover 24 timer er modellen ubrukelig. Etter 24 timer vil temperaturen ifølge modellen stadig gå nedover.
d) Når endret temperaturen seg raskest etter modellen hvis vi holder oss til dette døgnet?
Løsning
Vi må lete etter eventuelle vendepunkter på grafen til
I linje 3 og 4 får vi bekreftet at løsningen
Siden det ikke er flere vendepunkter på grafen til
e) Bruk programmet i oppgave FM-31 som utgangspunkt til å svare på oppgavene b) og d). Tegn grafen til
Løsning
Vi tar utgangspunkt i programmet i oppgave FM-31.
Forslag til kode:
Programmet gir følgende utskrift:
"Funksjonen blir T(x) = -0.008x^3 +0.26x^2 -1.50x +18.31.
Funksjonen har vendepunkt i (10.39, 21.48).
Da endret temperaturen seg med 1.21 grader/time.
Kl. 00.00 endret temperaturen seg med -1.50 grader/time.
Kl. 24.00 endret temperaturen seg med -3.43 grader/time."
FM-33
Tabellen viser temperaturen i et kjøleskap de første timene etter et strømbrudd.
Antall timer etter strømbruddet | Temperatur i °C |
---|---|
0 | 4,0 |
4 | 4,4 |
8 | 6,0 |
12 | 8,9 |
16 | 12,5 |
20 | 17,9 |
a) Bruk et digitalt verktøy til å finne den eksponentialfunksjonen som passer best med tallene i tabellen. La
Løsning
Vi skriver tallene inn i regnearkdelen i GeoGebra, markerer dem og velger verktøyet "Regresjonsanalyse" og modellen "Eksponentiell 2" (vi kan også velge "Eksponentiell"). Så kopierer vi grafen og punktene til grafikkfeltet.
Den eksponentielle funksjonen som passer best med punktene er
Vi ser at grafen passer godt til punktene.
b) Vurder gyldigheten til modellen framover i tid. Begrunn svaret ditt.
Løsning
Modellen vil gi en høyere og høyere temperatur i kjøleskapet. I virkeligheten vil temperaturen i kjøleskapet nærme seg temperaturen i rommet der kjøleskapet står. Modellen vår er nok ikke gyldig noe særlig lenger enn cirka 1 døgn etter strømbruddet.
c) Forklar hvorfor en logistisk modell vil være mer realistisk enn en eksponentiell modell på temperaturutviklingen i kjøleskapet.
Løsning
I en logistisk modell går funksjonen mot en fast verdi i stedet for å vokse over alle grenser. Det passer bedre med at temperaturen i kjøleskapet vil nærme seg mer og mer romtemperaturen ettersom tida går.
La oss nå anta at vi får greie på at temperaturen i kjøleskapet etter 22 timer er 20,0°C, etter 26 timer er den 21,2°C, og etter 30 timer er temperaturen i kjøleskapet 21,5°C.
d) Bruk et digitalt verktøy til å finne den logistiske funksjonen som passer best med opplysningene du nå har fått sammen med det du vet fra tidligere. Plott punktene og tegn grafen til uttrykket du finner.
Løsning
Vi skriver tallene inn nedenfor de tallene vi alt har i regnearkdelen i GeoGebra, markerer alle tallene og velger verktøyet "Regresjonsanalyse" og modellen "Logistisk". Så kopierer vi grafen og punktene til grafikkfeltet.
Den logistiske funksjonen som passer best med alle punktene, er
Vi ser at grafen passer relativt godt med punktene.
e) Vurder gyldigheten til denne modellen framover i tid. Begrunn svaret ditt.
Løsning
Brøken
f) Når steg temperaturen mest, og hvor mye steg den da?
Løsning
Vi må lete etter eventuelle vendepunkter på grafen til
I linje 3 og 4 kontrollerer vi at løsningen i linje 2 er
FM-34
Sol Sikke ville finne ut hvordan en solsikke i hagen vokste fra uke til uke. Hun målte høyden til solsikken hver uke i 8 uker. De observerte verdiene ser du i tabellen nedenfor.
Uke | Høyde i cm |
---|---|
1 | 16 |
2 | 20 |
3 | 27 |
4 | 40 |
5 | 56 |
6 | 68 |
7 | 107 |
8 | 140 |
a) Plott punktene i et koordinatsystem, og finn et funksjonsuttrykk
Løsning
Vi skriver tallene inn i regnearkdelen i GeoGebra, markerer dem og velger verktøyet "Regresjonsanalyse". Det ser ut som kurven gjennom punktene stiger mer og mer. Her vil det være naturlig å prøve med eksponentiell regresjon. Vi velger modellen "Eksponentiell 2" og ser at den passer ganske godt med punktene.
Den eksponentielle funksjonen som passer best med punktene er
b) Vurder gyldigheten til modellen du fant i a).
Løsning
Det vil være naturlig at veksten til solsikken vil avta og etter hvert stoppe helt opp. Da kan vi ikke bruke det samme funksjonsuttrykket, siden eksponentialfunksjonen vil vokse over alle grenser når
Sol Sikke fortsatte å måle solsikken sin i 4 uker til. Høydene ser du i tabellen nedenfor.
Uke | Høyde i cm |
---|---|
1 | 16 |
2 | 20 |
3 | 27 |
4 | 40 |
5 | 56 |
6 | 68 |
7 | 107 |
8 | 140 |
9 | 145 |
10 | 148 |
11 | 149 |
12 | 149 |
c) Finn et funksjonsuttrykk
Løsning
Vi skriver de nye tallene inn under tallene fra oppgave a) i regnearkdelen i GeoGebra, og så velger vi "Regresjonsanalyse". Siden veksten til solsikken stopper opp, prøver vi med logistisk modell.
Vi ser at en logistisk modell passer godt med punktene. Den logistiske modellen som passer best med punktene, er
d) Marker datamaterialet fra tabellen ovenfor som punkter i et koordinatsystem. Tegn grafen til den logistiske funksjonen du fant i c) i det samme koordinatsystemet.
Løsning
I regresjonsanalyseverktøyet velger vi "Kopier til grafikkfeltet".
e) Hva betyr tallet i telleren i
Løsning
Her betyr tallet i telleren den maksimale høyden solsikken får etter modellen, som er 159 cm.
f) Vurder gyldigheten til modellen du fant i c).
Løsning
Denne modellen treffer ikke like godt som modellen i a) de første 8 ukene. Etter uke 8, når veksten flater ut, passer modellen i c) bra de neste 4 ukene, men det er usikkert om solsikken blir så høy som 159 cm. Totalt sett kan vi vel likevel si at den logistiske modellen passer best.
Solsikken vil etter hvert visne, så modellen vil ikke være gyldig veldig langt fram i tid.
g) Når vokste solsikken raskest etter modellen i c), og hvor raskt vokste den da?
Løsning
Vi må lete etter eventuelle vendepunkter på grafen til
I linje 3 og 4 kontrollerer vi at løsningen i linje 2 er
FM-35
I februar 2020 ble det for første gang registrert nordmenn med koronasmitte. Nedenfor kan du laste ned et GeoGebra-ark med tallene for totalt antall smittede nordmenn til og med mars 2021. Tallene er hentet fra Folkehelseinstituttets nettsider.
Filer
a) Prøv deg fram med ulike matematiske modeller, og finn noen som passer med tallene. Vurder spesielt om en logistisk modell kan brukes.
b) Ta med nyere tall for totalt antall smittede nordmenn, se Folkehelseinstituttets statistikk over koronavirus med utbruddspotensial. Hvilke(n) modell(er) er mest aktuell(e) å bruke nå?
Kilde
Folkehelseinstituttet. (2024, 4. januar). Ukerapporter om covid-19, influensa og andre luftveisinfeksjoner. Hentet 9. januar 2024 fra https://www.fhi.no/publ/statusrapporter/luftveisinfeksjoner/#alle-ukerapporter-2020-2023