Hopp til innhold

Fagstoff

Fairtrade

Fairtrade er en internasjonal merkeordning som sikrer rettferdig handel mellom produsenter i utviklingsland og importører/forbrukere i vestlige land.
En kvinnelig arbeider på en kaffeplantasje ser mot kameraet mens hun plukker kaffebønner av et tre. Foto.


Formålet med merkeordningen er å sikre bedre lønns- og arbeidsforhold for de ansatte, slik at de har nok midler til å investere i produksjonen, lokalsamfunnet og i arbeidet for en bærekraftig utvikling.

Fairtrade-merket. Foto.

Merkeordningen for en rettferdig handel har vokst seg stor siden oppstart i 1988. Det finnes i dag over 30 000 produkter på verdensbasis som har dette merket, og det er spredd til mer enn 125 land.

Rettferdige vilkår for handel gjør at bønder og arbeidere selv har muligheten til å bekjempe fattigdom. På den måten kan de ta kontroll over framtiden og sitt eget liv, og bygge opp et lokalmiljø.

Hvorfor velge Fairtrade?

En mann som står ute mellom vinrankene og plukker druer. Foto.

Cirka 80 prosent av all handel i verden forgår mellom utviklingsland og industriland. Mange millioner bønder og plantasjearbeidere lever i fattigdom. De har ofte lav lønn og jobber under dårlige helsemessige forhold, og det er forbudt å fagorganisere seg. Kvinner blir ofte diskriminert og har lavere lønn enn mennene. Mange foreldre har ikke råd til å la barna gå på skole, i stedet må de begynne tidlig i jobb for å være med på å forsørge familien. Iblant kan produksjonen også ødelegge miljøet, for eksempel på grunn av forurensning.

Bananer som er merket med fairtrade. Foto
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva kan bransjen gjøre for å bidra?

Som fagarbeider i restaurant- og matbransjen er det viktig å kjenne til merkeordningen for å kunne ta egne og etiske valg av produkter når du kommer ut i arbeidslivet. Du må også kunne noe om Fairtrade for å kunne veilede kunder og gjester som skal velge produkt.

Mange kunder ønsker å være miljøbevisste og tenke etikk og bærekraft, og disse velger ofte å gå på kaféer eller i butikker som selger varer merket med Fairtrade.

Fairtrade-sertifisering

For å sikre at sertifiseringen overholdes er det opprettet en egen uavhengig organisasjon, Flocert, som følger hele produksjonskjeden og kontrollerer at standardene etterleves.

Noen av kriteriene for å få Fairtrade-sertifisering er:

  • Arbeiderne skal ha arbeidskontrakt og stillingsbeskrivelse, og har krav på ferie.
  • De har krav på fødselspermisjon og betalt ammefri.
  • Arbeiderne skal ha fast lønn som er fastsatt etter nasjonal minstelønn.
  • Demokrati og medbestemmelse på arbeidsplassen.
  • Det skal være organisasjonsfrihet.
  • Arbeidstakerne har krav på verneutstyr.
  • Det er ikke tillatt med tvangs -og barnearbeid.
  • Bedriftene skal ha en minimumspris for produktene sine som er fastsatt av Fairtrade.
  • Importører må betale et beløp som skal gå til en egen pott (Fairtrade premium), og dette skal brukes til utvikling i produksjon eller i lokalmiljø, som blant annet skoler, barnehager, brønner eller livsforsikringer.
  • Det skal drives en bærekraftig produksjon som beskytter miljøet (redusere bruk av sprøytemidler, rense utslippsvann, og det oppfordres også til økologisk drift.)
  • Bedriften skal ha tilgang til internasjonale markeder.

Fairtrade og økologisk produksjon

Fairtrade har strenge miljøkrav og oppfordrer til økologisk produksjon, men dette er ikke noe krav. Det er derfor i praksis ingen sammenheng mellom Ø-merket og Fairtrade.

CC BY-SASkrevet av Unni Kulhuset Granheim.
Sist faglig oppdatert 14.04.2020

Læringsressurser

Bærekraftig mat