Oppgave
Bruk AIDAS til å analysere markedskommunikasjon
I denne oppgaven skal du benytte AIDAS-modellen til å analysere en reklameannonse og en reklamefilm for Lerum.
- Forklar, med egne ord, hva som menes med AIDAS-modellen.
- Gjør rede for hvilke grep du mener Lerum har gjort i reklameannonsen for å skape oppmerksomhet og interesse hos målgruppen. Vis til konkrete eksempler. Gjør den samme vurderingen av reklamefilmen om saftbygda Lerum.
- Vurder i hvilken grad du mener reklameannonsen og reklamefilmen er utformet på en hensiktsmessig måte med tanke på å få målgruppen til å ønske og kjøpe produktet. Begrunn.
- Tenk deg at du har fått i oppdrag å ta ansvar for Lerums markedskommunikasjon for en ny type eplenektar med et ungdommelig design på flaskene. Vurder hvilken eller hvilke kommunikasjonskanaler du ville ha benyttet i markedskommunikasjonen for den nye eplenektaren. Lag forslag til utforming av budskap og eventuelt slagord. Lag gjerne en skisse for designet av flasken også.
Relatert innhold
Fagstoff
Hva ønsker vi å si til målgruppa vår?For å nå målgruppa må vi ha et budskap og utforme annonsene slik at de blir lagt merke til. Målgruppa skal ønske å vite mer eller ønske å kjøpe.