Markedsføringsmodellen AIDAS
Virkemidler som har til hensikt å fange mottakerens oppmerksomhet, kalles stoppeffekter. En stoppeffekt kan være et oppsiktsvekkende bilde, en prangende farge eller en provoserende påstand.
Reklamebyråene bruker stoppeffekter for at budskapet ikke skal drukne i mengden av annen informasjon. Men når mottakeren først stopper opp, må den informasjonen han eller hun møter, også oppleves som relevant og troverdig. Klarer du å få mottakeren til å bli følelsesmessig engasjert, har du langt på vei lykkes med reklamevirksomheten din.
AIDAS er forkortelsen for en mye brukt modell i reklamebransjen. Bokstavene står for
- A Attention – forbrukerens oppmerksomhet blir vekket
- I Interest – forbrukeren blir interessert i budskapet/produktet
- D Desire – et ønske eller et behov oppstår hos forbrukeren
- A Action – forbrukeren gjør det annonsøren ønsker, for eksempel kjøper en vare
- S Satisfaction – tilfredshet med produktet, samsvarer med forventningene som er skapt
På vegne av oppdragsgiveren sin kommuniserer reklamemedarbeideren med forbrukeren, med AIDAS-modellen som rettesnor. Uten oppmerksomhet, interesse og ønske om et produkt, blir det heller ingen handel. Og hvis ikke kunden er tilfreds, ja da sprer ikke det gode budskap seg videre til andre potensielle kunder.