Redesign en kjerneside
Kjernemodellen er en modell du bruker for å planlegge nettinnhold. Modellen fokuserer på brukernes behov, på viktige brukeroppgaver og på målene for virksomheten.
Velg ett av nettstedene under og finn en kjerneside som du skal redesigne. Det kan være forsiden eller en annen sentral side med mye trafikk.
Lag siden for både pc- og mobilvisning. Når du jobber med kjernemodellen, er det ikke lov å tenke form, farge eller stil før du har avklart hva som er sentrale brukeroppgaver, og hva virksomheten vil oppnå med nettstedet.
Gjør deg kjente med nettstedet. Hva vil du si er sentrale mål for virksomheten?
Hva er sentrale brukeroppgaver på nettstedet? Definer to–tre sentrale brukeroppgaver.
Velg ut en kjerneside og lag en persona med bestemte brukerbehov som du skal ta hensyn til når du planlegger innholdet på siden. Ta et skjermbilde av den eksisterende kjernesiden, og noter ned noen stikkord om viktig innhold.
Du kan lese mer om personaer i artikkelen "Slik lager du personaer".
Mange kommer til sentrale nettsider gjennom søk i Google eller andre søkemotorer. Noen kommer via forsiden, og andre kommer til kjernesiden gjennom markedsføring og deling av lenker.
Skriv ned veier inn, hva kjerneinnholdet er, og innhold som kan vises til i veier videre. Lenk til relatert innhold eller andre sentrale sider på nettstedet. Nå kan du skisse opp hva kjerneinnholdet er.
Hvordan kan du sikre deg at brukeren finner fram til viktig informasjon på en smidig og brukervennlig måte? Lag en prototype med skisser, eller lag en interaktiv prototype i Adobe XD eller andre programmer som åpner for lenking mellom sider, som PowerPoint.
Lag en enkel prototype. Ikke tenk så mye på utseendet. Tenk på innhold, oppsett og brukeroppgaver.
Test ut prototypen på medelever, personer i målgruppa eller andre. Gi noen konkrete brukeroppgaver. Du skal ikke veilede og si hvor testpersonen skal klikke eller gå for å finne innholdet, men observere hvordan brukeren tenker og tar seg fram i skissen eller prototyper.
Du kan gi brukeroppgavene under.
- Finn åpningstider.
- Finn et bestemt tilbud (tilpass til aktuell side).
- Finn ut hvor bedriften holder til.
- Finn sentral informasjon (tilpass til aktuell side).
Bestill time.
Be den som brukertester som å "tenke høyt" og forklare hvor han eller hun går, og hva han eller hun gjør og tenker. Er det noe testpersonen lurer på som han eller hun ikke finner ut av seg selv? Er det noe brukeren savner? Noter ned og ta med innspillene når du jobber mer med kjerneinnhold før du starter produksjon av nettsiden.
Relatert innhold
Her finner du ulike maler for å jobbe med kjernemodellen.
Bruk kjernemodellen for å lage en god plan for nettinnhold som gir brukeren det den trenger og kommuniserer sentrale poenger for virksomheten.