Hopp til innhold

Fagstoff

Tilstedeværelse på nett: Politiets nettpatrulje Vest

Hvordan profilerer virksomheter seg i ulike medier? Politiets nettpatrulje Vest har opprettet sin egen bruker på TikTok for å nå ut til barn og unge. For å nå litt eldre målgrupper bruker de også Facebook og Instagram.
Tre skjermbilder med TikTok-logoen. Ett bilde av politiets cellebil, ett bilde av en smilende kvinnelig politibetjent og teksten "Skal du ut på byen å drikke i helga?" og ett bilde av mange mennesker som sitter bak hverandre i ei trapp, med en uniformert politibetjent fremst. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Nettpatruljen er en del av politiets satsing på tilstedeværelse på nett. Politiet ønsker å nå innbyggere i alle aldre og å være mer synlige, og de lager derfor ulikt innhold på nett som er tilpasset ulike målgrupper. I 2021 var den yngste Politiets nettpatrulje Vest fikk henvendelse fra, 8 år, og den eldste var 82 år.

Politiets nettpatrulje Vest publiserer innhold både på TikTok, Instagram og Facebook. Sosiale medier er en relativt ny kanal å være i kontakt med politiet på, både for barn, unge og voksne. Innhold som nettpatruljen publiseres på TikTok, er tilpasset barn og unge, mens på Instagram har de unge voksne som målgruppe. Innhold som de publiserer på Facebook, er først og fremst rettet mot voksne og eldre.

Tenk over

Hva synes du om at du kan kontakte politiet på sosiale medier?

Hvor mange følgere har @politivest på TikTok?

Humor er et virkemiddel i noen av politiets TikTok-videoer. Tror du at det å vise en gøyal side av politiet kan endre holdninger til politiet? Hvordan, i så fall?

Strategisk bruk av TikTok

Politiet ønsker å være til stede der de unge er, og TikTok har vist seg å være en velegnet kanal for å nå ut til barn og unge. Det er ikke tilfeldig at politiet legger ut videoer av dans eller andre trender på TikTok. Hensikten er først og fremst å nå ut med forebyggende budskap, gi råd og veiledning og forebygge kriminalitet. Men for å lykkes på TikTok må politiet engasjere og ha følgere. Det vil være vanskelig å engasjere og få mange følgere dersom de bare lager videoer om lover og regler.

TikTok-videoene har vist seg å være svært populære, enten det er med humoristiske innslag, TikTok-danser eller nyttig opplysningsinnhold. Flere har nå blitt oppmerksom på at politiet er til stede på nett, noe som har ført til at flere unge tar kontakt.

Politiets nettpatrulje er avhengig av å legge ut innhold som fenger publikum. Det er mange som kjemper om oppmerksomheten, og politiet har bare noen sekunder på å fange oppmerksomheten til følgerne med videoene sine. Det er likevel ikke bare moro, show og dans på TikTok-kontoen til Politiets nettpatrulje. De blander også inn informasjon som forebyggende tiltak mot nettmobbing og tips om nettsikkerhet.

Jente med rosa kjole og hjerter som faller ned over henne. Hun holder en stor rød snakkeboble med et hjerte. Foto.
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 19.05.2022

Læringsressurser

Tilstedeværelse på nett