Hopp til innhold

Fagstoff

Hvordan nå fram i sosiale medier – med Facebook i fokus

På Facebook kan bedrifter nå ut til kundene sine der de er. De kan kommunisere med dem og opplyse om nye produkter. Kundene bruker ikke alltid nettsiden til bedriften. Facebook kan derfor være en god måte å komme i kontakt med kundene på.
To hender og en mobil. Den høyre tommelen skroller på mobilen. Cinemagrafi.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er vitsen?

Sosiale medier gir oss mange muligheter som vi ellers kanskje ikke ville ha klart å skape. Facebook-sidene er ofte helt uunnværlige i vår digitale verden, og for mange bedrifter har de erstattet hjemmesiden deres. På Facebook kan vi nå ut til kundene våre der de er, og vi kan kommunisere med dem og opplyse om nyheter.

Mange søker opp bedriftens Facebook-side før de bestemmer seg for et eventuelt kjøp. Sørg derfor for å ha en side som er oppdatert og gjerne aktiv.

Vil du ha fasiten?

Beklager, den finnes ikke! Det aller viktigste vi kan gjøre for å nå fram, er å prøve og feile.

  • Prøvde du noe nytt, men opplevde at innlegget ditt nesten ikke fikk respons? Hva så? Det er ett enslig innlegg. Lær av det du har gjort – og prøv noe annet neste gang. Sosiale medier er ingen eksamen.

  • Prøvde du noe nytt, og det gikk skikkelig bra? Så flott! Bare ikke lås deg fast, men fortsett å variere og prøve nye ting.

Bare én ting er sikkert: Sosiale medier endrer seg hele tida. Det samme gjør brukervaner. Så her er det bare å henge med!

Hvordan fange oppmerksomheten?

Vi mennesker skroller i gjennomsnitt 90 meter på mobilen hver dag. For at du skal stoppe brukeren på akkurat ditt innlegg, må du fange oppmerksomheten. Det gjør du ved å bruke visuelle elementer.

Bruk av bilder

Skal du dele et bilde eller en video, og du har mulighet til å ta bildet eller filme selv: Tenk på mobilbrukeren og velg stående format. Det tar mest skjermplass, noe som betyr at brukeren bruker lengre tid på å skrolle forbi, og at sjansen er større for at han eller hun legger merke til innlegget og stopper opp.

Riktig og feil bruk av bildeformat i sosiale medier. Et stående format er bedre egnet enn et liggende format. Skjermdump.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bruk av video

I stedet for å legge inn en lenke til YouTube bør du heller laste videoen direkte opp på Facebook, slik at brukerne blir fanget med en gang.

Opplasting av video til Facebook. Skjermdump.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bruk av emojier

Emojier er en smakssak, men de kan fungere godt om du vil fange oppmerksomheten. Da får vi se noe mer enn bare en vanlig, grå tekst. Både fargen og det faktum at et annerledes element dukker opp i den skriftlige teksten, gjør hjernen vår nysgjerrig på hva det er som skiller seg ut. Emojiene bidrar også til å holde på oppmerksomheten til leseren.

Facebook-post hvor det er benyttet emojier i beskrivelsen av et videoinnlegg. Skjermdump.
Åpne bilde i et nytt vindu

Algoritmer

Algoritmer er et stort tema i seg selv, men fungerer også som et belønningssystem. Vi blir belønnet av Facebook når vi bruker bilder, videoer og emojier og poster jevnlig. Da dukker vi oftere opp i nyhetsvarslingen ("newsfeeden") til kundene våre.

Har vi innhold som ikke engasjerer, som får kundene til å skrolle rett forbi, blir vi straffet og vises sjeldnere i nyhetsvarslingen. Derfor er det viktig at vi klarer å fange oppmerksomheten til kundene våre, og være bevisst på at vi deler innhold som er relevant for dem.

Innhold i innlegg

Det er innholdet som avgjør om en side gjør det bra eller dårlig i sosiale medier. En jevn strøm med godt innhold lønner seg i mye større grad enn reklame. For å være aktuelle bør vi også dele innhold fra andre. Da tiltrekker vi oss de rette brukerne, de som faktisk er interessert i det vi har å si. Vi må tenke på hvem kundene våre – altså målgruppa vår – er.

Dialog

Oppfordre til dialog, still spørsmål i innleggene deres! Får dere svar, er det viktig at dere lytter og svarer. Vi er til for kundene våre, og da vil vi jo høre deres meninger og tanker også.

Sosiale medier gir rom for å bruke humor, være litt uformell og by på seg selv. Det er lov å ha et noe muntlig språk.

Planlegg innlegg

Sett av en times tid hver uke til å planlegge innleggene dine, så slipper du å tenke på dette i en ellers hektisk hverdag.

Det optimale er minst tre innlegg hver uke. Jevn aktivitet på siden deres blir belønnet av Facebooks algoritmer. Det er heller ikke anbefalt å ha mer enn ett innlegg om dagen, for innleggene mister effekt når de kommer for tett etter hverandre.

Obs! Ikke pøs ut fem innlegg på én dag, for så å ta to ukers pause.

Publiseringsverktøyet – steg for steg

Skjermdump av publiseringsverktøyet til Facebook. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Du lurer kanskje på hvordan du kan planlegge innlegg? Publiseringsverktøyet til Facebook er gull verdt, og vi anbefaler alle å bruke det.

Når du går inn på siden du er redaktør for, skal du få opp en meny på venstre side. Her ligger publiseringsverktøyet.

Etter at du har trykt deg inn på publiseringsverktøyet, får du opp muligheten til å se de publiserte innleggene dine. Videre kan du planlegge innlegg, og du kan lage utkast.

Du kan planlegge flere innlegg og sette dato og tidspunkt for når du vil at innleggene skal publiseres. Når du har gjort dette, fikser Facebook resten!

Styrer du hovedkontoen til bedriften din, har du tilgang til Creator Studio. Dette verktøyet gjør at du har mulighet til å planlegge innlegg og publisere på alle kontoene som er koblet til bedriften, også Instagram. Så her kan du gjøre alt på ett sted.

Lenker

Lenken fester seg til Facebook-innlegget når du limer den inn, slik at du kan fjerne den fra teksten din etterpå.

Det er bare én lenke som fester seg, så dersom du skal ha flere lenker i ett og samme innlegg, kan det være lurt å forkorte lenkenavnene med f.eks. bit.ly.

Tips: Dersom du ikke får opp bildet etter at du har limt inn lenken i tekstboksen, trykk på mellomromstasten på tastaturet ditt.

Når bildet har dukket opp, kan du slette lenken fra tekstboksen. Lenken har nå festet seg, og du trenger ikke lenger url-en i teksten.

Emneknagger

Emneknagger ("hashtags") brukes fremdeles først og fremst på Instagram. Facebook har også denne funksjonen, men det er mindre brukt der enn på Instagram.

En Instagram-post med et bilde av en jente og mange emneknagger i bekrivelsesfeltet. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Når skal du publisere?

Her finnes det heller ingen enkel fasit. Kundene er forskjellige, og de er aktive på ulike tidspunkter.

Også her er det lov å prøve og feile, og å bli kjent med målgruppa di. Analyseverktøyene våre kan hjelpe deg, men du kan også gjøre litt tenkearbeid selv. Prøv å tenke som kundene dine.

Analyser

Etterarbeidet er viktig! Analyser innholdet ditt: Var det et innlegg som slo skikkelig godt an – eller veldig dårlig? Se nærmere på det: Hadde du valgt et godt tidspunkt, gjorde du noe annerledes enn i andre innlegg, var det et bilde eller en video som gjorde susen, osv.

Se på tallene for engasjement framfor antall liker-klikk. Engasjement viser alle som har stoppet opp og sett på videoen din, som har klikket seg inn på lenkene, kommentert eller lest hele innlegget ditt – altså gjort noe aktivt! Det er dette tallet som måler suksessen din, ikke hvor mange "likes" du får.

Du trenger ikke bruke mye tid på analyse, men følg med – det kan hjelpe deg til å få større engasjement framover.

Relatert innhold

Her ser vi på hvordan bedrifter kan markedsføre seg fra egen bedriftsside på Facebook og kjøpe annonser på Facebook.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Gabrielsen.
Sist faglig oppdatert 12.05.2021

Læringsressurser

Tilstedeværelse på nett