Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Profilering på nett

I denne oppgaven skal du sammenligne to bedrifter som har deg som ungdom som målgruppe. Du skal vurdere hvordan de profilerer seg i sosiale medier.
Hånd som holder en mobiltelefon med mange apper for sosiale medier. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bedrifter bruker sosiale medier til å profilere seg på nett. Bedriftens målsetting med profileringen er å bygge en sterk merkevare. En sterk merkevare har disse kjennetegnene:

  • spiller på følelser

  • skaper tilhørighet

  • bygger identitet

  • viser at du er trendy

  • knytter seg til fortellinger

  • oppfyller drømmer

Oppgave

Velg to bedrifter du kjenner til, som har ungdom som målgruppe. Du skal deretter sammenligne bedriftenes reklame på sosiale medier etter de følgende kriteriene:

  1. Bedriften skaper tilhørighet ved å vise ungdom på bilder og i video.

  2. Bedriften bruker influensere eller rollemodeller.

  3. Bedriften framstår som trendy, oppdatert, moderne.

  4. Bedriften er opptatt av saker som ungdom er opptatt av.

  5. Bedriften forteller historier om ungdom.

Etter at du har sammenlignet reklamen til bedriftene, skal du reflektere over hvordan og hvorfor de profilerer seg på ulike måter.

CC BY-SASkrevet av Cecilie Lund.
Sist faglig oppdatert 10.06.2021

Læringsressurser

Tilstedeværelse på nett