Hopp til innhold

Oppgave

Videomarkedsføring i sosiale medier

Lik og del! Markedsføring ved bruk av video øker i omfang på internett. Møt fagfolk som jobber med videomarkedsføring i sosiale medier.

Filmen forteller om arbeid med videomarkedsføring i sosiale medier. Markedsføringsstrategi, målgrupperetting, virkemidler og innholdsproduksjon er blant temaene.

Oppgave

Se filmen og svar skriftlig på spørsmålene.

  1. Repeter begrepene sosiale medier, markedsføring, markedsføringsstrategi, AIDAS, målgruppe og målgrupperetting.

  2. Ta stilling til to utsagn fra filmen. Har de et poeng?

  • Moderne markedsføring har god kontroll på målgruppa.

  • Videomarkedsføring må tilpasses kanalen.

  1. Hva mener du er grunnen til at videomarkedsføring øker i omfang på sosiale medier?

  2. Søk på internett for å finne ut mer om lydeffektplattformen Soundly. Hvordan tror du framtida ser ut for denne typen virksomheter?

  3. Finn eksempler på god og mindre god markedsføring i sosiale medier. Skriv en kort vurdering av eksemplene, og lim inn lenker til eksemplene i dokumentet ditt.

  4. Hvordan ville du utformet en videoreklame for å skaffe lyddesignere til et oppdrag? Hvilke virkemidler ville du brukt? I hvilke kanaler ville du plassert reklamen?

Ikoner av sosiale medier-apper på mobilskjerm. Foto.

Bruken av sosiale medier gjør det lettere å spisse markedsføringen mot smale målgrupper og måle effekten av budskapet.


Sist faglig oppdatert 19.05.2022
Skrevet av Maren Aftret-Sandal

Læringsressurser

Markedsføringskampanjer og målgrupper

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriale