Hopp til innhold
Oppgave

Målgrupper og markedsføringskampanjer – Dyreparken i Kristiansand

Dyreparken i Kristiansand er en av Norges største turistattraksjoner. For Dyreparken er god innsikt i målgruppen avgjørende for å kunne lage vellykkede markedsføringskampanjer. I denne oppgaven skal du blant annet planlegge en markedsføringskampanje for Dyreparken i Kristiansand.
I denne filmen kan vi høre Anniken Bjørnstad Schjøtt (markeds- og kommunikasjonsdirektør) og Elisabeth Drange Tønnessen (innsikts- og analyseansvarlig) fortelle om arbeidet med markedsanalyse og innsikt i målgruppene til Dyreparken i Kristiansand. Video: Jarle Sten Olsen, Tom Knudsen / CC BY-ND 4.0

Oppgave 1

Se filmen og prøv å legge merke til hva som blir sagt om Dyreparkens arbeid med å skaffe innsikt i målgrupper. Hvor mye klarer du å huske? Se eventuelt filmen flere ganger.

Oppgave 2

Forklar med egne ord hva som menes med segmentering og målgruppevalg.

Oppgave 3

  1. Identifiser og beskriv så presist som mulig hva du mener er primærmålgruppen til Dyreparken i Kristiansand.

  2. For Dyreparken kan det være aktuelt å henvende seg til flere målgrupper. Beskriv hva du mener kan være Dyreparkens sekundærmålgruppe.

Oppgave 4

Innsikt i målgrupper skal ligge til grunn for produktutviklingen og kommunikasjonen til Dyreparken. I 2019 ble overnattingskonseptet Dyreparken safaricamp lansert.

Kort sammendrag av videoen

Videoen viser bilder fra uteområdet i Dyreparken safaricamp, som består av små telt-hytter på påler. Videre er det bilder fra innsiden av safariteltene, som viser en praktisk og fin innredning.

Dyreparken safaricamp åpnet i 2019, og i 2022 består safaricampen av 42 telt.

Informasjon om Dyreparken safaricamp

  1. Hva menes med glamping som overnattingskonsept? Søk gjerne etter en beskrivelse på nett. Hvorfor tror du glamping har blitt populært?

  2. Gjør rede for segmenteringen som ligger til grunn for å utvikle Dyreparken safaricamp. Du kan høre mer om dette i den første filmen øverst i denne oppgaven.

  3. Beskriv så presist som mulig en aktuell målgruppe for Dyreparken safaricamp.

Oppgave 5

Elisabeth Drange Tønnessen, innsikts- og analyseansvarlig i Dyreparken, sier: "Det er viktig at vi har innsikt om målgruppen – både de som besøker oss i dag, men også potensielle nye gjester." Hvorfor er denne typen innsikt viktig for Dyreparken? Begrunn.

Oppgave 6

Siden 2019 har Dyreparken arrangert Skumle dager i oktober. "Jump Scare" og skumle opplevelser i Nordisk villmark er for de tøffeste, og Klaras bøllemysterie på Kutoppen er tilpasset de minste. Klatremus og resten av gjengen i Hakkebakkeskogen er byttet ut med et spøkelsestog i oktober.

Ifølge Dyreparken er Skumle dager-satsingen en suksess med tanke på antall besøkende. På den annen side har Skumle dager-satsingen gjort at flere foreldre har uttrykt stor misnøye med dette "skremmeprosjektet". Dyreparken har fått kritikk for at skrekkfilm-aktige figurer vandrer rundt i parken. Du kan se noen artikler med bilder og videosnutter fra Dyreparkens Skumle dager nedenfor.

Artikler med bilder og videosnutter fra Dyreparkens Skumle dager

Stadig flere bruker høstferien på å bli skremt (NRK)

Dyreparken får kritikk: – Det er grotesk (NRK)

Satser på skrekk i Dyreparken (NRK)

Raser mot Dyreparken (Dagbladet)

  1. Se på bildene og videosnuttene i artiklene som det er lenket til ovenfor. Synes du at den anbefalte aldersgrensen for spøkelsestoget på åtte år er passende? Begrunn.

  2. Drøft fordeler og ulemper med Dyreparkens Skumle dager-satsing.

  3. Synes du Dyreparken bør endre eller tilpasse Skumle dager-satsingen og kommunikasjonen mot målgruppa om Skumle dager? Hvorfor / hvorfor ikke? Kom med konkrete forslag dersom du synes dette bør endres eller tilpasses.

  4. Drøft påstanden:

    • Det er ikke nødvendigvis negativt for Dyreparken at flere har uttrykt misnøye med Dyreparkens Skumle dager-satsing. All er god PR.

Oppgave 7

I en markedsføringskampanje for noen år siden ønsket Dyreparken å vise mangfoldet av attraksjoner og tilbud for å øke besøkstallene og forhåndssalget. Dette kan du se og høre mer om i videoen nedenfor.

Kort sammendrag av videoen

I 2016 ble det satt i gang en markedsføringskampanje der Dyreparken ønsket å vise mangfoldet av sine attraksjoner og tilbud for å øke besøkstallene og forhåndssalget.

Gjennom dagbladet.no, kk.no og seoghor.no ble det rekruttert tidligere besøkende til å dele sine erfaringer og beste tips. Tipsene ble publisert som annonser som skulle stå til de ulike plattformene i både form, funksjon og innhold, slik at de kunne framstå troverdige og nyttige for leserne på de ulike plattformene. Kampanjen fikk enorm respons og var en suksess i form av større kjennskap til tilbudene, økt nettsalg og mer interesse for besøk.

  1. Hvorfor tror du denne markedsføringskampanjen ble en suksess? Vis til konkrete eksempler og begrunn.

  2. I videoen ovenfor kan du se noen eksempler på av Dyreparken i form av artikler på forsiden av en nettavis, merket som annonsørinnhold. Kan du tenke deg noen fordeler og ulemper med markedskommunikasjon som etterligner formen på redaksjonelt innhold?

  3. Utforsk til Dyreparken. Vis til konkrete eksempler og vurder hvorvidt du mener denne markedskommunikasjonen er vellykket for å nå ut til bestemte målgrupper.

Oppgave 8

I 2022 ønsket Dyreparken i Kristiansand å tilrettelegge mer for de større barna i Badelandet. De utviklet konseptet Lagunen Beach Club som en egen del av Badelandet. Den har en gigantisk hinderløype på vannet, som måler 15 x 45 meter og har egen DJ.

  1. Vurder, drøft og anbefal kommunikasjonskanaler Dyreparken kan benytte i sin kommunikasjon til ungdom om Lagunen Beach Club.

  2. Planlegg og utarbeid forslag til markedskommunikasjon for Lagunen Beach Club. Benytt gjerne verktøyet Canva, som har maler for annonser på sosiale medier, brosjyrer og plakater.

Anbefalt verktøy

Canva

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 25.05.2022