Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Oppgaver til podkast om målgrupper og digital dataanalyse

Lytt til podkastepisoden der Sindre Beyer, leder i kommunikasjonshuset Try Råd, blir intervjuet. Jobb med oppgaver om hvordan ny teknologi kan brukes til å finne fram til og nå ut til rett målgruppe.
Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse

En podkast om hvordan ny teknologi kan hjelpe deg med å finne fram til akkurat rett målgruppe for å selge mer. Vi snakker med Sindre Beyer som jobber i Try-huset, et av Norges største kommunikasjonsh...

0:00
-0:00

Oppgaver til podkasten

  1. Sindre Beyer er leder i Try Råd, som er et av Norges største kommunikasjonshus. Sindres jobb dreier seg blant annet om å hjelpe norske bedrifter med å nå ut med budskapet sitt til markedet. Videre hjelper Try Råd til med å benytte ny teknologi for å finne fram til akkurat rett målgruppe. Hvordan går de fram for å finne de menneskene de vil treffe?
  2. I podkasten nevner programleder Berit Boman et eksempel hvor en bedrift kommer til Try Råd for å få hjelp. Bedriften vil lansere et nytt klesmerke som en type 18-åringer skal like, kanskje elske. Klesmerket skal være til dem som bedriften har definert som de hippeste 18-åringene. Hva sier Sindre om hvordan han ville ha gått fram for å nå ut til denne målgruppen?
  3. Hva menes med speilpublikum / «lookalike audience»?
  4. Bedrifter kan få tak i mye informasjon om oss forbrukere. Hvordan kan de utnytte dette?
  5. Vi legger igjen mange spor på nett i form av informasjonskapsler/«cookies». Hva menes med det?
  6. Hvorfor kan det være utfordrende at de som vil selge noe til oss, vet så mye om oss?
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 01.02.2021

Læringsressurser

Markedsføringskampanjer og målgrupper