Hopp til innhold
Fagartikkel

Kleshenger

Kleshenger er en enkel øvelse for å trene på kreativitet. Den egner seg å gjøre før dere går i gang med å utarbeide ideer. I denne øvelsen er det viktig at dere er impulsive og kreative.
Video: Film_konsulentene / CC BY-NC-SA 4.0

Tid: minimum 20 minutter

Hensikten med denne øvelsen er

  • å få fram mange ideer og å trene på at ingen ideer er dårlige

Materiell

  • bilde av en kleshenger og/eller kleshengere i klasserommet som illustrasjon
  • noe å skrive på og med (helst ark og blyant eller penn, men det går også greit med en digital notatblokk)
  • premie til vinnergruppa (for å markere at kvantitet er viktig i kreativt arbeid)

Instruksjon

  1. Elevene blir delt inn i grupper på to eller tre.
  2. Læreren forteller bakgrunnshistorien for øvelsen: «Tenk dere at en gigantisk kleshengerfabrikk går konkurs og skolen får tilbud om å overta hele restlageret. Konkursboet spør om dere har ideer til hva denne ressursen kan brukes til. Det er et ønske å finne veldig mange bruksområder. Fabrikken har produsert kleshengere av plast, tre og metall.»
  3. Gruppene får tre minutter på å komme på flest mulig ideer til hva en kleshenger – eller flere kleshengere – kan brukes til. Kleshengerne kan modifiseres eller kobles sammen. Det er viktig å fokusere på «ja, og». Det er ikke lov å si «nei» eller «ja, men».
  4. Når tida er ute, skal hver gruppe telle ideene sine.
  5. Læreren ber alle som har over 5 ideer, om å rekke opp hånden, deretter alle med 10 ideer, 15 ideer, 20 ideer – til det bare er én gruppe igjen. Denne gruppa får en liten premie. Premien kan være symbolsk, men det er viktig at dette blir markert.
  6. Læreren ber vinnergruppa lese opp alle ideene sine. Deretter ber læreren de andre gruppene velge ut noen ideer de kan lese opp. (Det er viktig å involvere alle.) Denne delen kan ta tid med mange grupper, så her må man tilpasse ut fra hvor lang tid man har til rådighet.
  7. Refleksjon: Det er viktig å reflektere sammen over hva dere har gjort i denne øvelsen, hvorfor dere har gjort det, og hvordan dere kan bruke øvelsen i ulike sammenhenger.

    Eksempler på refleksjonsspørsmål:

  • Hvor mange ulike ideer fant klassen totalt sett?
  • Vil det bli bedre kvalitet på den ideen som til slutt blir valgt, dersom gruppa kommer på et stort antall ideer, enn dersom den kommer på få ideer?
  • Hva tenker dere at dere lærer av denne øvelsen?
  • Hvorfor er det viktig å trene på kreativitet?
  • Hvordan kan dette være nyttig trening for arbeid med ulike prosjekter?
  • Hvordan og når kan denne øvelsen være nyttig i andre sammenhenger (på skolen, på fritida, osv.)?