Å formulere mål
Et mål er en ønsket tilstand eller et ønsket resultat på et framtidig tidspunkt. Tydelige mål i en virksomhet viser de ansatte hva de skal jobbe mot, og det skal sikre at alle jobber for å nå de samme målene.
Vi kan skille mellom to hovedtyper av mål:
kvalitative mål
kvantitative mål
Kvalitative mål er generelle mål som ikke kan tallfestes. Et eksempel på et kvalitativt mål kan være at "Vi skal bli oppfattet som en virksomhet som fokuserer på bærekraftig utvikling".
Kvantitative mål er konkrete og tallfestede mål. Et eksempel på et kvantitativt mål kan være at "Markedsandelen vår skal økes til 25 prosent i løpet av neste år".
Overordnede mål er langsiktige og strategiske, og målene er med på å realisere en virksomhets visjon og forretningsidé. En virksomhet kan ha overordnede mål på områder som markedsføring, produksjon, personale, IKT, forsking og utvikling. Disse målene kan være kvalitative eller kvantitative. Et overordnet mål kan for eksempel være at "Virksomhet x skal være den største i bransjen målt i antall kunder".
Markedsmål er mål virksomheten setter for markedsføringsarbeidet, med utgangspunkt i konkurransemidlene produkt, distribusjon, pris, markedskommunikasjon og eventuelt personale.
Smarte mål
For at markedsmålene skal fungere som gode verktøy for virksomheten, må det jobbes grundig med formuleringen av målene. Vi sier gjerne at målene skal være "SMARTe".
SMART-modellen
S – spesifikke
M – målbare
A – attraktive
R – realistiske
T – tidsavgrensede
Eksempler på markedsmål kan være at
alle våre produkter skal innen år xx være godkjent CE-merket
innen fire år skal vi tilby hjemkjøring til samtlige husstander i Norge
vi skal til enhver tid være best på pris
vi skal hvert år skåre bedre på kundenes evaluering av vår markedskommunikasjon
vi skal bli bedre på kundeservice, med 95 prosent fornøyde kunder innen år xx