Hopp til innhold
Fagartikkel

Pitch og NABC-metoden

Å selge inn en idé eller et konsept på en kortfattet måte kalles å «pitche». Det vil si at du presenterer ideen din kort og får den til å fremstå som fordelaktig for kunden.
Video: Kolbjørn Hoseth Larssen / CC BY-SA 4.0

Selv om du sikkert har mange argumenter og mye du vil si om ideen, skal en pitch bare inneholde det viktigste du trenger for å forklare og «selge» ideen. Spar på detaljene og del dem heller hvis kunden spør.

En idé bør kunne forklares på mellom fire og åtte minutter til noen som ikke kjenner til den fra før. Det heter at presentasjonen bør tåle «heistesten». Det vil si at det skal være mulig å presentere konseptet ditt om du skulle treffe på noen du ønsker å selge inn ideen din til, i heisen.

Vi snakker riktignok om heisturer i skyskrapere, men poenget er at du må være rask, presis og overbevisende.

Pitch og NABC-metoden

Du kan gjerne bruke NABC-metoden sine retningslinjer som utgangspunkt for en pitch:

  • 5 % av tiden, 24 sekunder: Få lytternes oppmerksomhet.
  • 20 % av tiden, 1 minutt og 36 sekunder: Need. Beskriv behovet ideen din dekker, og for hvem.
  • 50 % av tiden, 4 minutter: Approach. Beskriv forslaget ditt og hvorfor det er relevant og unikt.
  • 10 % av tiden, 48 sekunder: Benefit. Hvilke fordeler vil komme ut av konseptet ditt?
  • 10 % av tiden, 48 sekunder: Competition. Hvordan er prosjektet ditt annerledes enn lignende prosjekter? Hvilke risikofaktorer følger med prosjektet, og hvordan kan de løses?
  • 5 % av tiden, 24 sekunder: Oppsummering av poengene dine.

Det anbefales å bruke visuelle hjelpemidler, gjerne bilder eller moodboards, men helst ikke flere enn fem sider. Det gjelder enten du har med deg en digital presentasjon eller plansjer som du viser fram.

Før du presenterer ideen for en kunde, bør du øve på å pitche den til andre. På den måten kan du få tilbakemeldinger som kan hjelpe deg med å forbedre presentasjonen din til det virkelig gjelder.