Hopp til innhold

Fagstoff

Kommunikasjonsmodellen til Lasswell

Kommunikasjonsmodellen til Lasswell er et nyttig verktøy både når du skal analysere mediekommunikasjon, og når du selv skal planlegge mediekommunikasjon.

I Lasswells kommunikasjonsmodell kan kommunikasjonsprosessen formuleres i en setning: "Hvem sier hva til hvem gjennom hvilken kanal med hvilken virkning?"

Modellen forklarer ikke fullt og helt hvordan kommunikasjon faktisk foregår. Vi skal ikke glemme at modeller er forenklinger av virkeligheten.

Nedenfor får du noen eksempler på hvordan vi kan bruke prosessmodellen til å forklare ulike typer kommunikasjon. Vi ser nærmere på et eksempel på propaganda, et på underholdning og så eksempler på journalistikk, reklame og informasjon.

Propaganda*

Menn i uniform marsjerer med store flagg. I bakgrunnen er det hengt opp faner med hakekors. Stillbilde fra filmen Viljens Triumf (Triumph des Willens). Foto.

Hvem – Hitler

sier hva – "Germanerne er en overlegen rase."

til hvem – den tyske befolkningen

i hvilken kanal – film, radio, taler på store arenaer

med hvilken virkning – støtte i befolkningen

*Propaganda betyr bevisst manipulering av folks følelser og tanker ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatninger og handlinger.

Underholdning

Tre personer i en skiheis, to av dem har snøbrett og den tredje har slalåmski. Foto.

Se filmen "Skimonster" på Facebook.

Hvem – Skimonster

sier hva – "Det er ikke alltid like lett å ta skiheis."

til hvem – tilfeldige eller skiinteresserte folk på Facebook

i hvilken kanal – Facebook

med hvilken virkning – at folk ler

Journalistikk

Moderne vindmølle. Sauer gresser rundt den. Foto.

Les nyheten om vindmøller:

NRK: Vil ha mer vindkraftutbygging

Hvem – NRK Trøndelag

sier hva – "NHO mener man må tåle naturinngrep i Norge skal man løse klimautfordringene"

til hvem – leserne av NRK Trøndelag

i hvilken kanal – internett / NRK Trøndelag

med hvilken virkning – gi kjennskap til noe som har skjedd i samfunnet

Markedsføring

Hvem – Lerum

sier hva – "Produktene våre er laget av de beste fruktene."

til hvem – de som kjøper saft og syltetøy

i hvilken kanal – YouTube, reklamekanaler på tv, kinoreklame

med hvilken virkning – at folk kjøper Lerums saft og syltetøy

Informasjon

Hvem – Statens Vegvesen

sier hva – "Råkjøring er barnslig."

til hvem – ungdom (gutter spesielt)

i hvilken kanal – YouTube

med hvilken virkning – gi riktige holdninger til bilkjøring og fart

Tekststøtte til video fra Statens vegvesen

Videoen viser en gjeng med ungdommer. En av guttene setter seg inn i en bil og råkjører. Mens det skjer, blir han yngre og yngre. Da han til slutt kommer ut av bilen, ser han ut som en liten gutt og sier: "Var det kult, eller?" De andre ungdommene trekker på skuldrene og går sin vei. Deretter får vi følgende informasjon: "Den delen av hjernen som vurderer risiko og konsekvenser, heter frontallappen og utvikles senere hos gutter. Hvis en gutt velger å kjøre for fort, kan det rett og slett være fordi han er umoden."

Hvem sier hva til hvem?

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 16.04.2018

Læringsressurser

Kommunikasjon og kommunikasjonsmodeller