Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Vurder målgrupperetting

Bruk noen minutter på å se på hvert av disse fire medieproduktene. Gå sammen i grupper med tre–fire elever og diskuter spørsmålene.
Jørgine «Funkygine» Masse Vasstrand er blogger. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

A: Les et blogginnlegg på Funkygine sin blogg:

  1. Hva er målgruppa til Funkygine?
  2. Hvordan tar hun hensyn til målgruppa når hun utformer budskapet sitt?
  3. Synes du at bloggere bør ta et ansvar når det gjelder hvilket budskap de formidler til hvilken målgruppe?
  4. Bør bloggere ha en større bevissthet rundt forskjellen på mottakere og målgrupper?

B. Se dette klippet fra Skam, NRKs dramaserie for ungdom: Skam: Trussel

  1. Hvem er målgruppa for denne serien?
  2. Hva er budskapet i denne episoden?
  3. Skam er et eksempel på et medieprodukt som fikk et mye større publikum enn først planlagt. Hva er årsakene til det, tror dere?

C. Se på denne reklameplakaten: Plakat for Playstation

  1. Hva er budskapet i denne reklamen?
  2. Hvilken kunnskap må man ha for å forstå budskapet i denne reklamen?
  3. Hvor godt synes du budskap og målgruppe henger sammen?
  4. Hvor ville du ha plassert denne reklamen for at den skal treffe målgruppa?

D. Se denne informasjonsfilmen: Alfred & Skyggen – En liten film om følelser

  1. Hvem er den egentlige senderen i denne filmen?
  2. Hvem er i primærmålgruppa, tror du?
  3. Hvor måtte du lete for å finne svar på de to første spørsmålene?
  4. Er dette en film som treffer en smal eller en bred målgruppe? Begrunn svaret.
CC BY-SASkrevet av Ragnhild Risholt Kleppe.
Sist faglig oppdatert 05.04.2017

Læringsressurser

Kommunikasjon og kommunikasjonsmodeller