Målgruppetilpasning og bruk av persondata
Oppgave 1
Sindre Beyer er leder i Try Råd, som er et av Norges største kommunikasjonshus. Sindres jobb dreier seg blant annet om å hjelpe norske bedrifter med å nå ut med budskapet sitt til markedet. Videre hjelper Try Råd til med bruk av ny teknologi for å finne fram til akkurat rett målgruppe.
Hvordan går Try Råd fram for å finne de personene de vil treffe?
Oppgave 2
I podkasten nevner programleder Berit Boman et eksempel der en virksomhet kommer til Try Råd for å få hjelp. Virksomheten vil lansere et nytt klesmerke som en type 18-åringer skal like, kanskje elske. Klesmerket skal være til dem bedriften har definert som de hippeste 18-åringene.
Hvordan ville Try Råd ha gått fram for å nå ut til målgruppa "de hippeste 18-åringene"?
Oppgave 3
Hva menes med speilpublikum / "lookalike audience"?
Oppgave 4
Forklar hva som menes med at forbrukere betaler med persondata på internett.
Oppgave 5
Forbrukere legger igjen mange spor på nett i form av informasjonskapsler/ "cookies". Hva menes med det?
Oppgave 6
Drøft personvernutfordringer knyttet til innhenting og bruk av persondata.