QR-løp om målgruppevalg
Elevene skal skanne QR-koder for å finne faginnhold på ulike poster.
Del elevene i fem grupper. Hver gruppe får et gruppenummer.
Plasser postene på ulike steder på skoleområdet. Gjør det lett å finne dem. Hvis postene er plassert på et større område, kan du lage et enkelt kart over postene. Du finner postene og støtteark til QR-løpet nederst på denne siden.
Noen av postene har videoklipp og må være et sted der elevene kan spille av lyd, eventuelt kan elevene bruke høretelefoner.
Skriv ut dokumentet med QR-postene og plasser ut disse før timen starter.
På noen av postene blir elevene oppfordret til å tegne/lage skisser, så sørg for at utstyr som trengs, ark og tegnesaker, plasseres ut på de aktuelle postene.
Gjør en enkel test og sjekk at kodene fungerer.
Elevene kan gjerne lese aktuelle fagartikler i forkant, med beskjed om at de får oppgaver fra følgende fagartikler på NDLA:
Elevene skal innom alle postene.
Sett av like lang tid, for eksempel 10 minutter, til hver post. Bruk alarm for å holde tida. Lag et signal som betyr at elevene skal bytte post.
Elevene starter på samme nummer som gruppenummeret, og følger postene videre i riktig rekkefølge.
Læreren går innom gruppene underveis mens QR-løpet pågår.
Det er hensiktsmessig med en form for etterarbeid i klasserommet etter gjennomført QR-løp, der gruppene deler det de har kommet fram til / jobbet med. Et eksempel på et slikt opplegg kan være:
Hver av gruppene trekker et tall fra 1 til 5, og tallet de trekker representerer tallet på posten i QR-løpet de skal presentere.
Gi gruppene noen minutter til å forberede det de skal presentere.
Hver gruppe skal så presentere for klassen det de har kommet fram til på den aktuelle posten.
Gjennomfør en felles refleksjon i klassen etter hver presentasjon.
Kanskje det også kan være aktuelt å legge inn et konkurranse- og /eller vurderingselement? For eksempel at lærer (og/eller klassen i fellesskap) vurderer og premierer beste gruppe?
Files
- QR-løp om målgruppevalg(DOCX)
- Støtteark til QR-løp(DOCX)
Related content
QR-koder lar oss effektivt og enkelt dele og åpne nettinnhold med mobilen. Lær tips og triks og kom i gang med QR-koder!
QR i undervisningen kan gjøre det lettere å forlate klasserommet og jobbe friere og mer spontant. Det kan gi mer engasjerende og elevaktiv undervisning.