Skip to content
Article

Persondata og målrettet markedsføring

Forbrukere betaler ofte med persondata i det digitale markedet. Dette kan være verdifullt for virksomheter, slik at de kan målrette markedsføringen og selge persondata videre på digitale annonsebørser. Men hva er greit og ikke greit når det gjelder innhenting av persondata?
Hvilke annonser har du sett på sosiale medier i det siste? Hvorfor dukker akkurat disse annonsene opp hos deg? Video: Medietilsynet / Restricted right of use

Å betale med persondata

Mange tenker kanskje at det er gratis å bruke internett, men forbrukere betaler med persondataene sine. Persondata er opplysninger som kan identifisere eller knyttes til enkeltindivider. De kan bygges opp av de digitale sporene individer legger igjen når de surfer, klikker, fyller ut brukerprofiler, knytter seg til venner, skriver tekstmeldinger og poster bilder. Eksempler på persondata er IP-adresse, geografisk plassering, kjønn, inntekt, interesser, kjøpevaner og politisk ståsted.

I det digitale markedet har personlige data en egenverdi. Forbrukere må derfor ikke alltid bruke penger når de benytter seg av tjenester. I stedet betaler de med de digitale dataene sine. Alle legger igjen en mengde informasjon om seg selv ved bruk av apper og internettsider.

Tenk over

  • Hvilke etterlater du deg?

  • Hvordan tror du denne informasjonen blir brukt?

  • Hva synes du om å betale med persondata på internett?

Virksomheter som lager appene og nettsidene – blant annet Facebook, TikTok og Google – samler informasjon og får på denne måten kunnskap om forbrukerne.

I mange tilfeller får altså forbrukere "gratis" tilgang til tjenester i bytte mot persondata. Persondata er verdifulle, og virksomheter kan bruke kunnskapen til å målrette markedsføringen og selge persondata videre på digitale annonsebørser.

Digitale spor og målrettet markedsføring

Basert på informasjonen forbrukerne gir fra seg der de befinner seg – hvilke apper de bruker og nettsider de besøker – kan virksomheter lage detaljerte profiler som kan gjøre det mulig å påvirke forbrukerne når de er mest mottakelige.

Hvem som ser reklameannonsene, kan altså bestemmes av persondataene som er samlet inn. Det gjør at reklamene på sosiale medier og ulike nettsider kan bli treffsikre, og at salget kan øke. Virksomheter som sitter på persondata, kan ha en makt over forbrukerne som er større enn forbrukerne selv er klar over og ønsker.

Tenk over

  • Hva pleier du å svare på spørsmålet om bruk av , og hvilke konsekvenser gir et samtykke?

  • Hvordan brukes til å tilpasse nettreklame?

I filmen under kan du lære mer om algoritmer, og hvordan de brukes til å tilpasse innhold til brukeren på sosiale medier.

De digitale sporene brukes i algoritmer, slik at du blant annet får tilpasset reklame på sosiale medier og ulike nettsider. Video: Medietilsynet / Restricted right of use

Tenk over

  • Du har nylig snakket med noen av vennene dine om et par sneakers du har lyst på. Dagen etter ser du reklame for sneakersene på Instagram. Hva synes du om det? Tror du det er tilfeldig?

  • Har du hatt liknende opplevelser?

I podkasten nedenfor hører vi programleder Berit Boman i samtale med lederen i Try Råd, Sindre Beyer. Beyer driver et selskap som blant annet jobber med å hjelpe store og små virksomheter med å velge målgruppe og nå ut til den, og med hvordan de kan kommunisere med målgruppa. Han er i tett dialog med selskaper som Google og Facebook i arbeidet sitt.

Beyer har uttalt følgende:

Det er gøy å se en YouTube-video, men du legger igjen digitale spor for hvert klikk du gjør, noe som igjen gjør deg til en del av målgruppa for markedsføring. Har du sett på et slankeprodukt, setter Google en merkelapp på deg. Det selger de igjen til andre annonsører som tenker at du vil slanke deg og trenger det de kan tilby. Du får altså se ting gratis, men betaler med at de får ting av deg.

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse

En podkast om hvordan ny teknologi kan hjelpe deg med å finne fram til akkurat rett målgruppe for å selge mer. Vi snakker med Sindre Beyer som jobber i Try-huset, et av Norges største kommunikasjonsh...

0:00
-0:00
Podcast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Et lite eksperiment

Benytt en søkemotor på nett til å søke etter et produkt du ikke har søkt etter / kjøpt tidligere. Besøk flere nettbutikker som har produktet og åpne lenker tilknyttet produktet. Lukk så alle fanene du brukte til søkene dine. Får du opp reklame for typen produkt du søkte etter i dagene som kommer? Kanskje dukker det opp reklame for varen i sosiale medier eller apper du bruker?

Personvern og GDPR

Forbrukere har rett til privatliv og kontroll over egne personopplysninger. består av nasjonale regler og EUs personvernforordning, kalt GDPR (General Data Protection Regulation).

Digitale tjenesteleverandører har ansvar for å informere om hva slags persondata de samler inn, og hvordan de bruker dem. Forbrukere skal gi aktivt samtykke til lagring, bruk og sletting av egne persondata, og dette er noe virksomheter må vise ansvarlighet overfor og rette seg etter.

Det er Datatilsynet som fører tilsyn med etterlevelsen av personvernreglene i Norge. Datatilsynet kan ilegge overtredelsesgebyr til dem som bryter loven.

Datatilsynet : Tiltak mot adferdsbasert markedsføring

I juli 2023 fattet Datatilsynet vedtak om at målrettet markedsføring på Metas plattformer som Facebook og Instagram var ulovlig, grunnet inngripende overvåking av brukere som ikke nødvendigvis har gitt gyldig samtykke til det.

Datatilsynet gikk til sak mot Meta og ila tvangsmulkt for at Meta skulle få på plass en funksjonalitet som gjør at brukere kan ta et bevisst "ja takk / nei takk"-valg om de godtar at persondata skal brukes til målrettet markedsføring.

Les artikkelen "Midlertidig forbud mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram" på Datatilsynet

Tenk over

Mange skolebarns personopplysninger blir delt med kommersielle aktører når barna bruker nettbrett/pc i skolesammenheng.

Hvorfor kan dette være utfordrende med hensyn til personvern?

Kilder

Datatilsynet. (2023, 17. juli). Midlertidig forbud mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram. https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2023/midlertidig-forbud-mot-adferdsbasert-markedsforing-pa-facebook-og-instagram/

Personopplysingsloven. (2022). Lov om behandling av personopplysninger (LOV-2018-06-15-38). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38

Related content

Subject material
Podkast: Dine data er til salgs

Martin Gundersen, journalist i NRK Beta, og Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, snakker om hvordan selskaper handler med persondata.

Source material
Folkeopplysningen: Sosiale Mehdi

I NRK-episoden "Sosiale Mehdi" i serien Folkeopplysningen får vi et innblikk i hvordan de digitale fotavtrykkene våre kan brukes til å manipulere oss.