Skip to content
Article

Målgruppevalg og markedsstrategi

Cutters tenkte først at konseptet deres egnet seg best for menn. Da de så at kvinner også var ei viktig målgruppe, måtte de endre markedsstrategien sin. Målgruppevalg er nemlig en viktig del av markedsstrategien, og legger premisser for resten av det strategiske arbeidet.
Lasse Smedsvig, en av gründerne til frisørkjeden Cutters, forteller om målgruppene til Cutters og markedskommunikasjonen deres mot disse. Video: Filmkonsulentene / CC BY-NC-SA 4.0

Strategisk valg av målgruppe

Målgruppa er gruppa av personer vi har valgt å henvende oss til i markedsføringen vår. Som virksomhet kan vi ha ei eller flere målgrupper vi ønsker å nå. Vi må identifisere og skaffe oss innsikt i målgruppa vår før vi går videre med andre markedsstrategiske beslutninger.

Bruk av konkurransemidlene utgjør, i tillegg til valg av målgruppe, markedsstrategien for en virksomhet. Vi må bruke og kombinere konkurransemidlene strategisk for å nå målgruppene, og for å prøve å nå virksomhetens markedsstrategiske mål.

Vi deler konkurransemidlene inn i

  • produkt, inkludert merkevarestrategi

  • distribusjon

  • pris

  • markedskommunikasjon

Måten vi bruker og kombinerer konkurransemidlene på, kaller vi markedsmiks. Det er ikke én spesiell markedsmiks som fører til suksess, men det er viktig at miksen av konkurransemidlene støtter opp om hverandre og trekker i samme retning. Hvert enkelt konkurransemiddel må forsterke de andre konkurransemidlene.

Om vi identifiserer og gjør oss kjent med målgruppa, kan vi ta bedre markedsstrategiske valg, og vi har større sannsynlighet for å lykkes.

Markedsstrategiske valg

Markedskommunikasjon handler blant annet om å bygge kjennskap, kunnskap og tillitt til en merkevare. Merkevarestrategi og kommunikasjonsstrategi er derfor nært knyttet sammen.

I filmen nedenfor får vi et innblikk i mediebyrået Starcon sitt arbeid med å nå ut til målgrupper i forbindelse med markedsføringskampanjer for Høyskolen Kristiania og Burger King.

Hvilke markedsstrategiske valg ble tatt i utarbeidingen av markedsføringskampanjene for Høyskolen Kristiania og Burger King? Video: Terranova Media / CC BY-NC-ND 4.0

Strategisk bruk av TikTok

I videoen nedenfor får vi et innblikk i Politiets nettpatrulje Vest sin satsing på tilstedeværelse på nett. De forteller blant annet om den strategiske bruken av TikTok for å nå ut til målgruppa barn og unge.

Hva synes du om TikTok-videoene til politiet? Tror du at budskapet når målgruppa? Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Politiet ønsker å nå innbyggere i alle aldre, og de lager derfor forskjellig innhold som er tilpasset ulike målgrupper. I 2021 var den yngste Politiets nettpatrulje Vest fikk henvendelse fra, 8 år. Den eldste var 82 år.

Politiets nettpatrulje Vest publiserer innhold både på TikTok, Instagram og Facebook. Innhold som nettpatruljen publiserer på TikTok, er tilpasset barn og unge, mens på Instagram har de unge voksne som målgruppe. Innholdet på Facebook er først og fremst rettet mot voksne og eldre.

Politiet ønsker å være til stede der de unge er, og TikTok har vist seg å være en velegnet kanal for å nå ut til barn og unge. Det er ikke tilfeldig at politiet legger ut videoer av dans eller andre trender på TikTok. Hensikten er først og fremst å nå ut med forebyggende budskap, gi råd og veiledning og forebygge kriminalitet. Men for å lykkes på TikTok må politiet engasjere og ha følgere. Det vil være vanskelig å engasjere og få mange følgere dersom de bare lager videoer om lover og regler.

TikTok-videoene har vist seg å være svært populære, enten det er med humoristiske innslag, TikTok-danser eller nyttig opplysningsinnhold. Flere har nå blitt oppmerksom på at politiet er til stede på nett, noe som har ført til at flere unge tar kontakt.

Tenk over

Høyskolen Kristiania, Burger King og Politiets nettpatrulje har alle unge som ei av sine målgrupper. Hvordan synes du at de, på hver sin måte, klarer å nå ut til denne målgruppa?

Related content

Subject material
Burger King og målgrupper

Hvordan kan Burger King lage mer relevant innhold for unge målgrupper og markedskommunikasjon på de unges premisser?