Målgrupper – Dyreparken i Kristiansand
Se filmen og legg merke til hva som blir sagt om Dyreparkens arbeid med å skaffe innsikt i målgrupper. Hvor mye klarer du å huske? Se eventuelt filmen flere ganger.
Forklar med egne ord hva som menes med segmentering og målgruppevalg.
Identifiser og beskriv så presist som mulig hva du mener er primærmålgruppa til Dyreparken i Kristiansand.
For Dyreparken kan det være aktuelt å henvende seg til flere målgrupper. Beskriv hva du mener kan være Dyreparkens sekundærmålgruppe.
Innsikt i målgrupper skal ligge til grunn for produktutviklingen og kommunikasjonen til Dyreparken. I 2019 ble overnattingskonseptet Dyreparken Safaricamp lansert.
Les om Dyreparken Safaricamp på dyreparken.no og svar på spørsmålene:
Hva menes med glamping som overnattingskonsept? Søk gjerne etter en beskrivelse på nett. Hvorfor tror du glamping har blitt populært?
Gjør rede for segmenteringen som ligger til grunn for å utvikle Dyreparken Safaricamp. Du kan høre mer om dette i den første filmen øverst i denne oppgaven.
Beskriv så presist som mulig en aktuell målgruppe for Dyreparken Safaricamp.
Elisabeth Drange Tønnessen, innsikts- og analyseansvarlig i Dyreparken, sier: "Det er viktig at vi har innsikt om målgruppa – både de som besøker oss i dag, men også potensielle nye gjester." Hvorfor er denne typen innsikt viktig for Dyreparken? Begrunn.
Siden 2019 har Dyreparken arrangert "Skumle dager" i oktober. "Jump Scare" og skumle opplevelser i Nordisk villmark er for de tøffeste, og Klaras bøllemysterie på Kutoppen er tilpasset de minste. Klatremus og resten av gjengen i Hakkebakkeskogen er byttet ut med et spøkelsestog i oktober.
Ifølge Dyreparken er "Skumle dager"-satsingen en suksess med tanke på antall besøkende. På den andre siden har "Skumle dager"-satsingen gjort at flere foreldre har uttrykt stor misnøye med dette "skremmeprosjektet". Dyreparken har fått kritikk for at skrekkfilm-aktige figurer vandrer rundt i parken. Du kan se noen artikler med bilder og videosnutter fra Dyreparkens "Skumle dager" nedenfor.
Se på bildene og videosnuttene i artiklene som det er lenket til ovenfor. Synes du at den anbefalte aldersgrensen for spøkelsestoget på åtte år er passende? Begrunn.
Drøft fordeler og ulemper med Dyreparkens "Skumle dager"-satsing.
Synes du Dyreparken bør endre eller tilpasse "Skumle dager"-satsingen og kommunikasjonen mot målgruppa om "Skumle dager"? Hvorfor / hvorfor ikke? Kom med konkrete forslag dersom du synes dette bør endres eller tilpasses.
Drøft påstanden:
Det er ikke nødvendigvis negativt for Dyreparken at flere har uttrykt misnøye med Dyreparkens "Skumle dager"-satsing. All PR er god PR.