Skip to content
Task

Målgrupper – Dyreparken i Kristiansand

For Dyreparken er god innsikt i målgruppa viktig. I denne oppgaven skal du blant annet drøfte og begrunne ulike faktorer som påvirker målgruppevalg for Dyreparken i Kristiansand.
I denne filmen kan du høre om arbeidet med innsikt i målgruppene til Dyreparken i Kristiansand. Video: Jarle Sten Olsen, Tom Knudsen / CC BY-ND 4.0

Oppgave 1

Se filmen og legg merke til hva som blir sagt om Dyreparkens arbeid med å skaffe innsikt i målgrupper. Hvor mye klarer du å huske? Se eventuelt filmen flere ganger.

Oppgave 2

Forklar med egne ord hva som menes med segmentering og målgruppevalg.

Oppgave 3

  1. Identifiser og beskriv så presist som mulig hva du mener er primærmålgruppa til Dyreparken i Kristiansand.

  2. For Dyreparken kan det være aktuelt å henvende seg til flere målgrupper. Beskriv hva du mener kan være Dyreparkens sekundærmålgruppe.

Oppgave 4

Innsikt i målgrupper skal ligge til grunn for produktutviklingen og kommunikasjonen til Dyreparken. I 2019 ble overnattingskonseptet Dyreparken Safaricamp lansert.

Kort sammendrag av videoen

Videoen viser bilder fra uteområdet i Dyreparken Safaricamp, som består av små telt-hytter på påler. Videre er det bilder fra innsiden av safariteltene, som viser en praktisk og fin innredning.

Dyreparken Safaricamp åpnet i 2019, og i 2022 består Safaricampen av 42 telt.

Les om Dyreparken Safaricamp på dyreparken.no og svar på spørsmålene:

  1. Hva menes med glamping som overnattingskonsept? Søk gjerne etter en beskrivelse på nett. Hvorfor tror du glamping har blitt populært?

  2. Gjør rede for segmenteringen som ligger til grunn for å utvikle Dyreparken Safaricamp. Du kan høre mer om dette i den første filmen øverst i denne oppgaven.

  3. Beskriv så presist som mulig en aktuell målgruppe for Dyreparken Safaricamp.

Oppgave 5

Elisabeth Drange Tønnessen, innsikts- og analyseansvarlig i Dyreparken, sier: "Det er viktig at vi har innsikt om målgruppa – både de som besøker oss i dag, men også potensielle nye gjester." Hvorfor er denne typen innsikt viktig for Dyreparken? Begrunn.

Oppgave 6

Siden 2019 har Dyreparken arrangert "Skumle dager" i oktober. "Jump Scare" og skumle opplevelser i Nordisk villmark er for de tøffeste, og Klaras bøllemysterie på Kutoppen er tilpasset de minste. Klatremus og resten av gjengen i Hakkebakkeskogen er byttet ut med et spøkelsestog i oktober.

Ifølge Dyreparken er "Skumle dager"-satsingen en suksess med tanke på antall besøkende. På den andre siden har "Skumle dager"-satsingen gjort at flere foreldre har uttrykt stor misnøye med dette "skremmeprosjektet". Dyreparken har fått kritikk for at skrekkfilm-aktige figurer vandrer rundt i parken. Du kan se noen artikler med bilder og videosnutter fra Dyreparkens "Skumle dager" nedenfor.

Artikler med bilder og videosnutter fra Dyreparkens "Skumle dager"

Dagbladet: "Raser mot Dyreparken"

NRK: "Stadig flere bruker høstferien på å bli skremt"

NRK: "Dyreparken får kritikk: – Det er grotesk"

NRK: "Satser på skrekk i Dyreparken"

  1. Se på bildene og videosnuttene i artiklene som det er lenket til ovenfor. Synes du at den anbefalte aldersgrensen for spøkelsestoget på åtte år er passende? Begrunn.

  2. Drøft fordeler og ulemper med Dyreparkens "Skumle dager"-satsing.

  3. Synes du Dyreparken bør endre eller tilpasse "Skumle dager"-satsingen og kommunikasjonen mot målgruppa om "Skumle dager"? Hvorfor / hvorfor ikke? Kom med konkrete forslag dersom du synes dette bør endres eller tilpasses.

  4. Drøft påstanden:

    • Det er ikke nødvendigvis negativt for Dyreparken at flere har uttrykt misnøye med Dyreparkens "Skumle dager"-satsing. All er god PR.